Skip to content
Musikklærer'n banner - noter, sommerfugler og farger - signaliserer kreativitet

2. Sang

Denne episoden handler om sang. Trenger vi egentlig å varme opp? Og finnes det tips for å å elevene til å synge rent? Åshild er utdannet sangpedagog og har mange gode tips, mens også Eldar bidrar med noen av sine erfaringer.

Oppsummering av tips om sang:

Oppvarming

I en skoletime er det ikke alltid rom for mye oppvarming, men litt øvelser for fokus og tilstedeværelse kan være lurt. Man trenger ikke å snakke mye om teknikk med barn, men ha mest fokus på å gjøre ting.

Enkle pusteøvelser

Dette handler om å ta en dyp felles pust, samtidig som pusten brukes for å spenne av i muskler. Eksempel: Strekk hender høyt over hodet – dra nedover mens vi sier en kjempelang “yessssssss”

Øvelser for å få kroppen i gang, f.eks.:

  • Lag en historie og gjør bevegelser som passer til. (Løper på stedet, klatrer i epletreet, strekker oss ut etter et eple, klatrer ned, hopper, løper tilbake, tygger eplet – alt med store bevegelser på stedet.)

Herme lyder

  • Gjerne bare enkle ord, bokstaver og talelyder.
  • Prøv med ulik stemmebruk, som tydelig eller luftig stemme, myke eller eksplosive lyder, vokaler eller konsonanter.

Intonasjon – treffe toner/synge rent:

Det er fint å jobbe litt med intonasjon, men samtidig ikke fokusere for mye på det alene. Med barn handler det først å fremst om å “justere inn øret” på å lytte nøye til hverandre og om mengdetrening over lang tid. Sangglede og mestringsfølelse hjelper også på intonasjon.

  • Fokusere på å lytte til hverandre mens vi synger.
  • Gi tonen først, f.eks. slik: Læreren synger litt av første setning, slik at elevene vet hvor de skal starte.
  • Telle opp – gi en tydelig start. Tryggheten ved å begynne på likt gjør det også enklere å treffe riktig tone.
  • Pust med elevene, slik at de også puster riktig.
  • Pass på toneleiet / toneart.
    • Det leiet som passer best for læreren er ikke alltid det beste for barna. På barnetrinnet kan man ofte legge sangen litt lysere. Det er lurt å eksperimentere litt.
    • Samme sang kan synges fra et dypt toneleie og så lysere og lysere. Det kan noen ganger også trekke med de elevene som ikke treffer så godt.
    • Hvis barnas toneleie ikke passer læreren: Lære inn sangen litt mørkere, så det passer for læreren, og deretter legg det lysere. Ofte kan et lysere leie være uvant for barna, selv om det egentlig passer bedre.
  • Øv på å bruke den lyse delen av stemmen. I og etter stemmeskiftet kan vi eksperimentere med både den lyse og den mørke delen av stemmen (brystklang og hodeklang). Når elevene venner seg til å veksle, så treffer de bedre.
  • Trene “det indre gehøret”: Syng en enkel sang. Syng igjen, men denne gang uten ett av ordene. Da kan vi “slå av lyden”, men fremdeles synge inni oss. Så dropper vi mer og mer, helt til vi til slutt synger hele sangen inni oss.
  • Fokuser på andre sider av musikken. Noen ganger vil intonasjonen bli bedre ved å fokusere på andre ting, – f.eks. rytme og presisjon, styrkegrader (sterkt og svakt), formidling av tekst m.m.

Stemmeskiftet:

Se denne artikkelen om stemmeskiftet. (Krever innlogging.)

Etter å ha logget inn finner du artikkelen om stemmeskiftet ved å klikke på Mine produkter

Handlekurv
Back To Top
Search