I går brukte jeg mitt favorittsitat igjen. I dag måtte jeg tenke litt over om jeg virkelig mener det. Dermed fant jeg ut hva som kan være likheten mellom musikk, steingjerder – og livet for øvrig.
Udir ønsker at overordnet del skal skal bli mer brukt i planlegging av undervisning. Jeg tror det er lurt og har sett litt på hva jeg vil bli bedre på.
12. mars ble noen av de beste verktøyene vi hadde for å skape gode læringsarenaer vesentlig redusert. Nå åpner skolene, og spørsmålet er: Hva skjer nå?
Høringsfristen for forslaget om eksamen i praktiske og estetiske fag er utsatt til 21. april. Men det nærmer seg. Debatten ble avbrutt av koronakrisen – nå haster det med å ta den opp igjen.
Noen mener at vi står overfor en historisk mulighet til å heve statusen til estetiske fag. Er det et luftslott? Kan det samtidig gjøre varig og ubotelig skade? Vil eksamen skade musikkfaget?
I disse dager diskuterer vi om det er lurt å innføre eksamen i praktiske og estetiske fag. Saken er på høring og vi må svare. Men hva er egentlig prøvd ut og hva er foreslått?
Regjeringen har sendt nye eksamensordninger ut på høring. Eksamen i musikk er et av forslagene. Er det en god ide?
Noen ganger blir jeg litt trett av meg selv. Jeg tar stilling til en sak og tenker «A». Men så snart jeg oppdager at mitt standpunkt («A») er det samme som de fleste andre mener, så får jeg nesten umiddelbart et behov for å vurdere om «B» er en bedre ide. Hva er problemet?
Noen utfordringer gjentar seg ofte når elever skaper musikk. Litt enkelt sagt: for lite repetisjon og for mye repetisjon… Disse henger ofte sammen.
Å rope høyt mens man lukker øynene kan være en god strategi, – f.eks. for å bade i iskaldt vann. Men det er ikke sikkert det funker like bra for å redde sangen og estetiske fagområder. Debatten om sang i skolen har blusset opp igjen – heldigvis! Men hva er fakta? Og hvor er de kritiske spørsmålene?