6. Klasseledelse – gjest: Sissel Holten
Som en illustrasjon kan vi si at god musikkundervisning skapes av 20% fag og 80% klasseledelse. Det hjelper ikke å kunne faget godt hvis vi ikke klarer å skape de situasjonene som gir gode, tydelige, trygge og motiverende rammer for læring. Dette merkes spesielt godt i grunnskolen, der vi har mange elever og ulike behov som skal dekkes på en gang.
I denne episoden snakker vi derfor med Sissel Holten om klasseledelse, – med fokus på relasjonsbygging i oppstarten av en time. Sissel er Marte Meo-veileder og har holdt kurs for hundrevis av lærere og skoleledere. Gjennom mange år med filming av lærere har hun sett hvor viktig relasjonsbygging i oppstarten er for utfallet av resten av timen.
Spørsmål til refleksjon:
Tenk på en time som fungerte veldig bra. Hvorfor fungerte det? Hva kjennetegnet denne timen? Svarene kan f.eks. ligge i:
- forarbeidet
- det faglige innholdet
- oppstarten
- overgangssituasjoner
- avslutningen
- annet?