Skip to content

Spørsmål om nettbutikken

Du finner dine produkter under Mine produkter i menyen.

  • På datamaskin: grønt felt helt øverst på siden.
  • På mobil: i menyen som kommer opp ved å klikke på de tre strekene.

Betalt innhold er tilgjengelig så snart betalingen er gjennomført. Det skjer som regel umiddelbart, men kan av og til ta en times tid.

En vanlig feil er at kunder glemmer hvilken e-post de har registrert seg med og lager en ny konto. Betalte produkter vil bare være tilgjengelig når logger inn med den e-posten du brukte da du handlet.

Ta kontakt hvis du har opprettet to kontoer ved en feil og ønsker å slå disse sammen. Jeg må i så fall vite hvilke to e-postadresser du har brukt, og hvilken du vil bruke heretter.

Noen ganger kan man trykke “Betal” i handlekurven, så skjer det tilsynelatende ingen ting.

Løsning: Rull opp i vinduet –  der er det en melding. 

Forklaring:

Hvis du oppgir en e-postadresse som allerede er registrert som bruker på Musikkpedagogikk.no, så må du logge inn for å handle. (Det er for at du skal få tilgang på riktig måte.)

Derfor kommer det opp en melding om dette på siden hvis du handler uten å logge inn. Men denne meldingen kommer et stykke lenger opp på siden, så du ser den kanskje ikke uten å rulle opp. Dette er noe som styres fra betalingsformidler og dermed ikke noe jeg får endret.

Gå til siden for innlogging.

Nei. Når du kjøper undervisningsopplegg i nettbutikken får du tilgang til disse på nettsiden. Dermed må vi vite hvem du er for å kunne vise deg akkurat de oppleggene du har kjøpt.

Men hvis du handler med en e-postadresse som ikke er en registrert bruker, så oppretter systemet automatisk en brukerkonto for deg. Det gjør det enda enklere å komme i gang. Etter handelen får du da en e-post med ditt passord. Det kan du endre selv når du logger inn.

Når en betaling blir gjennomført i handlekurven, så får du automatisk tilsendt kvittering på e-post. Sjekk mappen for søppelpost i din e-post hvis du ikke finner kvitteringen. Du kan også se dine ordreMin side.

Ja, det kan vi ordne. Ta kontakt og gi beskjed om hvilke to e-postadresser du har brukt til å registrere kontoene. Husk også å gi beskjed om hvilken av disse du vil bruke heretter.

Det er tre grunner til at prisene kan holdes lave:

  1. Undervisningsopplegg selges ett og ett. Dermed behøver du bare å kjøpe akkurat det du trenger – ikke alt annet. (Musikkpedagogikk.no var først ute med denne modellen for opplegg til musikkundervisningen.)
  2. Tilgangen varer ett år. Det er naturlig fordi de fleste lærere har f.eks. 6. trinn ett år, fortsetter med elevene på 7. trinn neste år – og da trenger man ikke alltid de samme oppleggene året etter. Du kan fornye tilgangen hvis du vil, når du får varsel om det. Hvis jeg skulle bestemme at du ville ha evig tilgang, så måtte prisen vært høyere for å dekke kostnadene ved å lage og vedlikeholde nettstedet. Jeg lar deg altså velge selv.
  3. Alle opplegg formidles digitalt. Det innebærer ikke trykkekostnader, og dermed en gunstig pris. (I tillegg er det miljøvennlig og oppleggene kan oppdateres.)

Kunne det da egentlig vært gratis?

Vel, ved å betale en liten sum per produkt får du:

  • Tilgang til opplegg som er grundig prøvd ut i min egen undervisning
  • Et profesjonelt laget nettsted, med alt av nødvendig sikkerhet og hensyn til personvern
  • Flere tilbud, som podkast, kurs og webinarer m.m.

Tilgangen varer ett år. Det er naturlig fordi de fleste lærere har f.eks. 6. trinn ett år, fortsetter med elevene på 7. trinn neste år – og da trenger man ikke alltid de samme oppleggene året etter. Du kan fornye tilgangen hvis du vil, når du får varsel om det.

Hvis jeg skulle bestemme at du ville ha evig tilgang, så måtte prisen vært høyere for å dekke kostnadene ved å lage og vedlikeholde nettstedet. Jeg lar deg altså velge selv.

Som beskrevet i nettbutikken, så varer tilgangen i de fleste tilfeller i ett år.

  • Du får en e-post når det nærmer seg avslutning på din tilgang. Der finner du en lenke til å fornye tilgangen.
  • Du får også varsel når tilgangen et utløpt, slik at du ikke risikerer å bli overrasket akkurat i det du trenger opplegget.
  • Det er mulig å fornye tilgangen ved bar å kjøpe den på nytt i nettbutikken.

Hold din e-post oppdatert:

For å kunne varsle deg er systemet avhengig av din oppdaterte e-postadresse. Du kan oppdatere denne på Min side, under Kontodetaljer.

Nei. Alle opplegg formidles digitalt og du har tilgang fra datamaskin, nettbrett og mobil. Det innebærer ikke trykkekostnader, og dermed en lav pris. I tillegg er det miljøvennlig og oppleggene kan oppdateres!

Det hører med filer til nedlasting i noen av oppleggene og disse kan du enten bruke digital eller skrive ut selv.

Disse nettsidene er ikke beregnet for utskrift, men du har tilgang fra alle typer enheter – datamaskin, nettbrett og mobil. Det er miljøvennlig.

Nei, – i henhold til Vilkår og betingelser er registrering og innlogging personlig. Det er også en måte å holde prisene så lave som mulig.

Hvis både du og din kollega ønsker tilgang til samme opplegg, så kan begge registrere seg og kjøpe tilgang hver for seg. Dette er i de aller fleste tilfeller fremdeles langt billigere enn å kjøpe en trykket bok som dere deler.

Jeg oppfordrer dere til å følge norsk lov og respektere opphavsretten!

(Dere er kanskje vant til  kunne dele en trykket bok? Det er forskjell på trykt og digitalt materiell. Den trykte boka forblir i hendene på et begrenset antall personer. Trenger man flere, så må man kjøpe et eksemplar til av boka. Straks vi deler digitalt innhold, så forsvinner begrensningen og et svært stort antall personer kan få tilgang fordi det er så lett å dele og kopiere. Dermed blir det ikke lenger mulig for de som lager innholdet å dekke kostnadene.)

Nei, avtalen mellom Kopinor og grunnskolen dekker dessverre ikke den type materiell som du finner på Musikkpedagogikk.no.

Derfor oppfordrer jeg deg til å følge norsk lov og respektere opphavsretten. Tilgangen til materiell er personlig. Les mer i vilkårene.

Klikk her for å se vilkårene for bruk av Musikkpedagogikk.no.

Ja, så klart! 🙂 

Noen opplegg er lange, så på en liten skjerm kan det medføre en del rulling. Noen steder er innholdet delt inn i faner eller du kan trykke frem innhold i “trekkspillform”.

Ta kontakt hvis du, mot formodning, kommer over innhold som ikke vises riktig på en eller annen skjermtype. Husk å oppgi hva slags type mobil/nettbrett/datamaskin og hvilken nettleser du bruker.

Hm…godt spørsmål. Planen er å legge ut nytt innhold av og til, men det skjer ved siden av full jobb i skolen og med div. andre prosjekter. Noen ganger poster jeg om det på Facebook eller jeg lager et nyhetsbrev. Følg gjerne disse:

Generelle spørsmål

Det er gratis å registrere seg / opprette en konto på nettsiden, og du får tilgang til noe gratis innhold umiddelbart når du logger inn.

I nettbutikken kan du kjøpe tilgang til mer innhold.

Noen steder på Musikkpedagogikk.no kan du komme over ordet abonnere/abonnement. Dette er tilganger som kan fornyes, men det skjer ikke automatisk og vi belaster aldri kortet ditt ute at du ber om det.

(Hvis du, mot formodning, kommer over ordet medlemsskap, så er det en oversettelsesfeil i systemet. Gi meg gjerne beskjed ved å sende lenken til siden der det står.)

Den vanligste feilen når man ikke får logget inn er … feil passord:

  • Prøv igjen og kontroller at du skriver riktig passord.
  • På siden for innlogging kan du klikke på “Glemt passord”. Følg instruksjonene for å få tilsendt en lenke for å tilbakestille passordet.

Den nest vanligste feilen er…feil e-post eller brukernavn:

Du kan logge inn med enten e-postadressen din eller brukernavnet.

Hvis du logger inn med e-post:

  • Du må bruke eksakt samme e-postadresse hver gang du logger inn. Noen har f.eks. adressen ola.normann@kommune.no, men også mulighet til å skrive initialene “on” i stedet for “ola.normann”. Systemet skjønner ikke at “on” er det samme som “ola.normann”.
  • For å vite hvilken adresse du har registrert deg med, kan du se på en e-post du har fått fra Musikkpedagogikk.no, f.eks. en kvittering.

Du kan endre passord, e-postadresse og andre detaljer på Min side, under Kontodetaljer.

Du kan logge ut fra Min side.

Ved bestillinger fra Musikkpedagogikk.no skal du få en automatisk bekreftelse på e-post. Hva hvis denne eller andre e-poster ikke kommer fram?

  1. E-post kan noen ganger ta litt tid. Sjekk igjen om noen minutter. Innen en times tid bør den ha kommet.
  2. Sjekk filteret for søppelpost. Alle programmer for e-post, også webmail, har et slikt filter. Som regel vil e-post som er fanget av filteret ligge i en mappe som kalles «søppelpost», «spam» eller liknende. Sjekk om e-posten ligger der.
  3. Ta kontakt. Hvis du fremdeles ikke finner e-posten du venter på, så ta kontakt. Jeg svarer så fort jeg har mulighet, men om dagen er full av undervisning så kan det noen ganger måtte vente et par dager.

For å unngå at e-post fra Musikkpedagogikk.no oppfattes som søppelpost/spam kan du legge til følgende adresser i ditt kontaktregister:

  • butikk@musikkpedagogikk.no
  • post@musikkpedagogikk.no
  • eldar@musikkpedagogikk.no

Musikkpedagogikk.no bruker «state of the art»-systemer for at handel og dialog skal skje enkelt og pålitelig. Feil kan likevel skje (og noen ganger skriver brukeren inn feil adresse også…), men det løser seg alltid. Ta kontakt hvis du står fast.

Spørsmål om produktene

Alle oppleggene forholder seg til den gjeldende læreplanen, men kompetansemålene er ikke listet opp. 

Det er fordi Utdanningsdirektoratet ønsker at vi skal fokusere mindre på kompetansemålene og mer på teksten om fagets relevans og sentrale verdier og på hva elevene til enhver tid trenger for å komme videre.

Kompetansemålene er en støtte i dette, men å definere alle opplegg ut fra kompetansemål fjerner fokus fra det læreplanen beskriver som “et kjernespørsmål”: “Alle elever er ulike, og hva som er elevens beste, er et kjernespørsmål i all opplæring. Dette spørsmålet må besvares på nytt hver dag av alle som jobber i skolen.” (Overordnet del)

Erfaringer fra tidligere versjoner av nettstedet viser også at vi jobber nokså forskjellig med kompetansemålene, og at slike referanser for noen blir litt misvisende.

Nei, men alle oppleggene forholder seg til den gjeldende læreplanen.

På en tidligere versjon av Musikkpedagogikk.no var det mulig å søke etter undervisningsopplegg, via kompetansemålene den gamle læreplanen. Denne løsningen er fjernet, hovedsaklig av to grunner:

  1. Læreplanen tolkes ulikt – og et undervisningsopplegg kan brukes på flere måter. Erfaringen var derfor at å søke på denne måten ga mening for noen, men opplevdes litt misvisende for andre.
  2. Dagens læreplan har et litt annet fokus – les mer om det her.

Godt spørsmål og vanskelig valg!

Etter tidligere å ha publisert en rekke undervisningsopplegg med detaljerte kriterier, så har jeg nå valgt å fjerne disse. Til grunn for dette ligger en helhetsvurdering i at man ikke kommer utenom lærerens profesjonsutøvelse knyttet til vurdering.

  • Etter å ha holdt rundt 50 kurs rundt i Norge om vurdering i musikkfaget, så vet jeg at musikklærere svært ulikt forhold til vurdering. Det som for noen kan være god veiledning, vil for andre ikke være det.
  • Det er stor forskjell på hva elevene lærer. Kriterier som passer for elever på en skole, kan være helt urimelige på en annen, fordi elevene har hatt forskjellig undervisning.

Den enkelte lærer må lage kriterier og gjennomføre undervisning og en vurderingsdialog som lokalt forankret.

Men skal ikke elevene lære det samme i hele Norge? Jo, til en viss grad. Læreplanen gjelder for alle, men den definerer kompetanse på et nokså overordnet plan. Lærere og elever har stort handlingsrom for valg av innhold og arbeidsformer, og det påvirker vurderingen.

Selv bruker jeg ofte Kvalitetsmodellen både i min vurdering av elever og til elevenes egenvurdering.

Det er også mulig å bestille kurs om vurdering – se kurssidene.

Ta kontakt hvis du har et spørsmål som ikke er besvart på denne siden.

Handlekurv
Back To Top
Search