MusTek 2018 – arkivside

MusTek 2018

MusTek 2018 var en nasjonal konferanse som viste didaktiske muligheter ved bruk av teknologi i musikkundervisningen. Samtidig var det også en arena for dialog og nettverk mellom pedagoger i grunnskole, kulturskole, videregående skole og lærerutdanning.

MusTek 2018 skilte seg fra tidligere MusTek-konferanser på to vesentlige områder:

  • Spor: For å gi bedre mulighet til fordypning fikk deltakerne melde seg på ett av tre spor.
  • Prosjektgrupper: Her var det mulighet til å definere og fordype seg på et område sammen med andre med tilsvarende behov og interesser. Arbeidet i prosjektgruppene ga deltakerne anledning til umiddelbart å anvende det de hadde lært på sporene, for å trene på bruk av verktøy, dele erfaringer og komme i gang - mens kursholderne var tilgjengelige.

I tillegg hadde vi, som tidligere, engasjert dyktige foredragsholdere til plenumsforedrag.

Dato: 8.-9. februar 2018 • Sted: Quality Hotel Mastemyr (rett utenfor Oslo sentrum).

  • Nasjonalt og internasjonalt anerkjente forelesere
  • Praktiske og motiverende sesjoner
  • Ideer til hvordan læreplanene oppfylles
  • Mulighet for erfaringsdeling

Utdrag av informasjon om konferansen:

Foredrag i plenum:

James Humberstone (Australia): Reflecting Forward - The Place of Music in 21st Century Education

James Humberstone is Senior Lecturer and Program Director of Music Education at the Sydney Conservatorium of Music, the University of Sydney. Well known for his music education advocacy work, in 2016 Humberstone published the university’s first MOOC (Massively Open Online Course), The Place of Music in 21st Century Education, and his 2016 TEDxOxford talk The Science of Dubstep has been viewed over 200,000 times. Humberstone’s research output spans traditional written work (recently published by Oxford University Press and in Musicology Australia) and non-traditional works as a composer. Recent creative outputs include the Noise Husbandry installation in the Action Stations exhibition at the Australian National Maritime Museum, a cross-arts collaboration (orchestra-choir-hip-hop-cinematography) Odysseus : Live which has attracted significant Australia Council funding, and a new song cycle The Weight of Light, due to premiere in early 2018.

June Breivik (Norge): Kreativitet i teknologiens tidsalder

Vi leser daglig om selvkjørende biler, kunstig intelligens, virtuell virkelighet og andre former for avansert teknologi. Hvilken betydning kan dette få for kunst og kultur? Hva vil det si å være menneske i et slikt samfunn? Hva gjør menneskene når maskinene kan gjøre “alt”? I åpningsforedraget til MusTek 2018 tok June Breivik oss med på refleksjoner om hvilket samfunn og hva slags kultur som ligger foran de barn og unge vi utdanner i dag.

June Mariann Breivik er leder av avdelingen Kunst, kultur og skole i Kulturtanken. Hun er opptatt av at det å skape, gjør oss til mennesker. Barn og unge skaper gjennom digitale medier, de remikser og anvender teknologi til både å konsumere og produsere. I en tid med økende digitalisering, er det det kreative vi må fokusere på, sier hun. Siden 1990-tallet har June Mariann Breivik jobbet med hvordan teknologi påvirker og endrer kunnskap og utdanning. Hun har vært rektor og undervisningsinspektør i skolen og har jobbet som utviklingssjef for e-læring på Handelshøyskolen BI. Les mer i bloggen “Tanker” og i boka “Læring i en digital tid”. 

Samuel Wright (Østerrike/Australia): My best tip

Samuel is an Apple Distinguished Educator, Composer and Music Teacher at Amadeus International School, Vienna. Having worked as Composer in Residence at two major schools in Sydney Australia, Samuel authored composition and analysis resources, including collaborative iBooks, for visiting schools on contemporary composers and the students own works. Samuel has collaborated on many projects that delivered authentic transdisciplinary and cross-curricular learning. This included winning iBook of 2016 and Creative of the Year with the iBooksAuthorConference.com. Samuel has also presented numerous workshops on improvisation, creativity and integrating technology meaningfully into the classroom utilising the Orff approach. Samuel's professional experiences have given him a broad perspective on music education from the Primary, Middle and Diploma music curriculum (International Bacclaureate) as well as becoming a Diploma Music Examiner. Samuel holds a double degree in Music and Music Education from the University of New South Wales as well as a Masters in Music Technology from the University of Newcastle. He is currently working on a Master Certificate in Composition and Orchestration for Film and TV through Berklee and co-ordinates the Co-Curricular program of project based learning at Amadeus-Vienna.com

Konferanseprogram:

TORSDAG 8. FEBRUAR

Kl. 9.00  •  Registrering • Utstillinger • Kaffe/te
Kl. 10.00 – 11.15  •  PLENUM

- Åpning
- Kreativitet i teknologiens tidsalder  • June Breivik (Norge)

Kl. 11.00 – 11.30  •  PAUSE • FORFRISKNINGER • UTSTILLINGER

Kl. 11.30 – 13.00  •  SPOR

Spor 1: Samspill og improvisasjon - sporleder: Eldar Skjørten
- Introduksjon
- Samspill med iPad og andre musikkinstrumenter (Eldar Skjørten)
- Improvisasjon (Samuel Wright)

Spor 2: Produksjon og notasjon - sporleder: Håkon Kvidal
- Introduksjon
- Lyd (Håkon Kvidal)

Spor 3: Læring i endring - sporleder: Lage Thune Myrberget
- Introduksjon
- Tema A: Hvordan Googles univers av apper og tjenester endrer på læring.
- Tema B: Podcast

Kl. 13.00 – 14.30  •  LUNSJ • TID FOR ERFARINGSDELING • UTSTILLINGER

Kl. 14.30 – 15.30  •  SPOR

Spor 1: Samspill og improvisasjon - sporleder: Eldar Skjørten
- Omvendt undervisning i samspill og improvisasjon (Eldar Skjørten)
- Improvisasjon (Samuel Wright)

Spor 2: Produksjon og notasjon - sporleder: Håkon Kvidal
- Introduksjon
- Virtuelle instrumenter (Håkon Kvidal)

Spor 3: Læring i endring - sporleder: Lage Thune Myrberget
- Introduksjon
- Tema C: Filmproduksjon og YouTube'ing
- Tema B: Endring i repertoar 

Kl. 15.30 – 16.00  •  PROSJEKTOPPSTART PÅ SPORENE

Kl. 16.00 – 16.30  •  PAUSE • FORFRISKNINGER • UTSTILLINGER

Kl. 16.30 – 17.30  •  PPROSJEKTGRUPPER

Alle deltakere gikk sammen i mindre prosjektgrupper basert på individuelle interesser. Dette var tid til å bearbeide, videreutvikle og tilpasse det deltakerne hadde lært på sporet til egen undervisning. Gruppene valgte ulike prosjekter, blant annet:

  • Øve sammen på bruk av verktøyene
  • Utveksle erfaringer og tanker om undervisning
  • Lage et undervisningsopplegg sammen

Prosjektgrupper ble deltakernes egen utviklingstid!

Kl. 17.30  •  AVSLUTNING AV DAG 1

PAUSE

Kl 19.30  •  MIDDAG OG SOSIALT SAMVÆR

 

FREDAG 9. FEBRUAR

Kl. 8.30  •  Registrering for nye deltakere • Utstillinger

Kl. 9.00 – 10.00  •  MITT BESTE TIPS

- Samuel Wright (Østerrike/Australia)

Kl. 10.00 – 10.15  •  PAUSE • FORFRISKNINGER • UTSTILLINGER

Kl. 10.15 – 11.15  •  PRESENTASJON PÅ TVERS AV SPOR

Her fikk deltakerne smakebiter fra innholdet på de andre sporene.

Kl. 11.45 – 13.00  •  PROSJEKTGRUPPER

- Fortsettelse av arbeidet i prosjektgrupper fra dag 1.
- Oppsummering på sporene

Kl. 13.00 – 13.45  •  LUNSJ • TID FOR ERFARINGSDELING • UTSTILLINGER

 Kl. 13.45 – 15.00  •  PLENUM

Reflecting Forward - The Place of Music in 21st Century Education • James Humberstone (Australia)
- AVSLUTNING