Hvorfor?
Alle må få erfare sin egen skaperkraft.
Vi skaper noe alle sammen, – hver dag. Det kan handle om alt fra å skape løsninger på trivielle hverdagsutfordringer eller gode sosiale relasjoner, til å skape ny teknologi og løsninger på større problemstillinger i samfunnet.
For barn og unge er det avgjørende å ha gode erfaringer for at “det jeg skaper kan bidra til noe som bringer oss videre”. Troen på egen skaperkraft er en nøkkel til livsmestring og musikk er en leken og intuitiv inngang til dette.
Til daglig
Jeg er musikklærer på Eiksmarka skole (siden 1994). Den daglige undervisningen og erfaringer med elevene er på mange måter basisen for alt annet jeg holder på med, blant annet:
- Initiativtaker og faglig leder for Skapia
- Kurs, foredrag og prosjekter
- Musikkpedagogikk.no
Internasjonalt nettverk
- Apple Distinguished Educator. (Faglig nettverk av pedagoger fra hele verden. Samlinger og samarbeid med pedagoger på tvers av nasjoner og fag.)
- Har holdt kurs i Australia, Singapore, Finland og ved flernasjonale nettkonferanser.
- Jeg tok initiativ til de tre MusTek-konferansene i 2014, 2016 og 2018, og fikk da anledning til å introdusere spennende internasjonale fagpersoner for Norge.
Tidligere
- 14 år i kulturskole som trompetlærer og dirigent.
- Musikklærer på flere grunnskoler (barne- og ungdomstrinn)
- Tiltak for elever med spesielle behov.
- Oppdrag for bl.a. Utdanningsdirektoratet, Senter for IKT i utdanningen, Rikskonsertene, DKS, Norsk Kulturskoleråd, Musikk i Skolen m.m.
- Hovedfag i musikkpedagogikk fra Norges Musikkhøgskole. (Hovedoppgave om gehørbasert samspillundervisning.)
- Langs veien har jeg vært heldig og fått med meg mange små og store jobber som jeg har lært mye av.
Kurs, webinarer og foredrag
Jeg har holdt kurs i store deler av Norge, og i Finland, Australia og Singapore. Min base er i grunnskolen, men jeg holder også kurs for pedagoger i videregående skole og høyere utdanning. Det er viktig for meg at kursene oppleves praksisnære og jeg legger ofte til de små detaljene som gjør at et emne fungerer i klasserommet.
Jeg har vært opptatt av forskjellige emner, som digital didaktikk, komponering, vurdering og andre emner fra musikkundervisningen. Jeg har også holdt generelle introduksjonskurs for pedagoger uten bred erfaring fra musikkundervisning og klasseledelse for kulturskolelærere som skal takle overgangen fra små grupper til store klasser.
I det siste har jeg utviklet kurs og webinarer knyttet til fagfornyelsen og til kreativ læring i alle fag.
Tidligere deltakere skriver:
- “Svært nyttig kurs, som ga meg mengder med inspirasjon og konkrete undervisningsopplegg!”
- “Har fått en boost til videre arbeid, samt gode tips!”
- “Dette kurset vil endre min praksis! Flott!”
- “Veldig bra! Strukturert og ‘To the point’.”
- “Engasjerende, oppklarende, gode eksempler bygget på erfaring.”
- “Det er det beste foredraget jeg har vært på noen gang! Effektivt, matnyttig, høyaktuelt, underholdende, kunstnerisk og givende på alle måter. Herlig når foredragsholder gjennomskuer oss og besvarer våre spørsmål på forhånd!”
- “Det var et fantastisk foredrag med presentasjon av digitale muligheter, det var satt så flott inn i en sammenheng som alle forstod. Dette var det nyttigste foredrag jeg har hørt på lenge, håper mange som arbeider i kulturens tjeneste kan få oppleve det som vi fikk presentert av deg i dag.”
Prosjekter
- Skapia, med bl.a. Veslefrikk og U-trykk. Dette er det største av prosjektene jeg driver og et jeg er stolt av å ha bygget opp.
- MusTek – et initiativ som var et konkret resultat av kurs jeg holdt i Australia. Vi hadde tre nasjonale konferanser og seks regionale fagdager om praktisk bruk av teknologi i musikkundervisning.
- Tidligere har jeg vært involvert i flere andre prosjekter, blant annet:
- Jeg vil bygge mitt land. En CD-innspilling med barn som fremførte sanger fra ulike kulturer i Norge. Innspillingen var et samarbeid mellom Eiksmarka skole, Rikskonsertene og Musikkpedagogikk.no. Jeg vil bygge mitt land ble nominert til Spellemannspris i klassen for barneplater i 2010.
- Didaktikk – Teknologi – Kunstfag. Et prosjekt om digital didaktikk i kunstfag, i regi av Samarbeidsforum for estetiske fag (SEF).
- OASE – Et prosjekt som jobbet med å styrke samarbeid mellom kulturskole og grunnskole / skolefritidsordningen.
- Takt og Tone – Et prosjekt mellom fire Harstad-skoler som ønsket å styrke musikkundervisningen.
Musikkpedagogikk.no
Musikkpedagogikk.no ble lansert som nettsted for musikkundervisning våren 2009 med artikler, tips og en liten nettbutikk. Det er jeg, Eldar Skjørten, som eier og driver sidene alene – ved siden av jobb som musikklærer og i Skapia.
Ja, og her er du nå – se deg litt om på sidene!