Plakat: Gruppearbeid
Gruppearbeid må læres
Gruppearbeid i skolen inneholder ofte større eller mindre deler av:
- Frihet
- Ansvar
- Kreativitet
- Mangfold – fordi gruppemedlemmene er forskjellige…
- Begrenset tid
- …med mer…
Enhver lærer og elev vet at dette kan gi grunnlag for krangling og bekymringer, men selvsagt også for kreativitet, læring, samarbeid og mange gode opplevelser.
For å få mer av godsidene er det utvilsomt behov for å lære å samarbeide i grupper. Og det vi lærer må vi som regel også øve på. Fagfornyelsen fokuserer på dette når vi oppfordres til å bevisstgjøre elevene på metoder og prosesser i læringen.
Gruppearbeid som metode/prosess
Når elevene lærer en metode eller arbeidsprosess er det ofte en god ide å ha mange sjekkpunkter underveis. Altså punkter med læreren eller en læringspartner, der de får bekreftet om de er på rett spor. Da får de samtidig bevisstgjort stegene i metoden / prosessen de følger. Etter hvert merker man hvilke sjekkpunkter som ikke lenger er nødvendige, fordi elevene mestrer metoden selvstendig.
Plakat
Etter min erfaring er det likevel noen stikkord som jeg alltid må repetere for elevene. Derfor har jeg laget en plakat for musikkrommet. Vi kan bruke den
- som utgangspunkt for samtale om gruppearbeid (og sosial kompetanse)
- som en påminnelse vi snakker om rett før elevene går i grupper
- og i laminert for kan elevene ha den med på gruppene (f.eks. som skriveunderlag)
Plakaten har følgende punkter:
Rett på sak. Dette er fordi jeg ofte opplever at elevene bruker mye tid til annen småprat.
Organiser dere for samarbeid. Fire elever som sitter på rekke og rad, eller i hvert sitt hjørne av rommet, samarbeider ikke like godt som om de sitter i sirkel. Dette tester vi ut i praksis. Punktet kan også handle om å fjerne distraksjoner.
Alle aktive – alles ansvar. Alle har ansvar for å delta aktivt, men de har også ansvar for å invitere alle med. Det er ikke alltid godt å vite hvorfor noen melder seg ut av arbeidet, men det er alltid viktig at alle føler seg ønsket inn.
“JA, og…” Dette er uttrykk for at man inntar en holdning om å lytte til og anerkjenne andres innspill. I stedet for å si refusere andres forslag, så er det god samarbeidsstrategi å supplere med flere forslag. Da kan man diskutere seg fram til noe, heller enn å bare blokkere ved å si “nei”.
Vi snakker om disse punktenei forkant OG i etterkant av et gruppearbeid (“Hvordan gikk det med…?”) De kan også få med seg små mini-versjoner (A5) av plakaten som laminerte kort med gruppenummer.