skip to Main Content

Tips om Soundtrap

Mange lærere og elever bruker Soundtrap, både på skolen og hjemme. Her er noen tips - usortert og litt etter innfallsmetoden.
Soundtrap Logo (tekst På Lilla Bakgrunn)

Det dukker som regel opp noen utfordringer i begynnelsen når man bruker et digital program. Derfor har jeg samlet noen tips, knyttet til spørsmål jeg har fått.

Send meg gjerne et spørsmål du også, så fyller jeg på mer (hvis jeg kan svare). Bare husk at hvis spørsmålet dreier seg om ting du mener ikke funker som det skal, så er Soundtrap sin egen support stedet å spørre. Du finner support nederst på alle sider når du er logget inn.

(Synes du denne artikkelen likner veldig på en du har lest på Skapia.no? Det kan godt hende – jeg har skrevet begge…)

Klikk på overskriftene for å åpne og lukke.

Eksempler på bruk av Soundtrap:

Fortvil ikke – det finnes mange muligheter!

Jeg anbefaler å benytte kursene som du finner i profilen din, under “Resources” og deretter “Courses”. Hvert av de to kursene tar et par timer og du får en god oversikt.

Brukerstøtte:

  • Se “Resources”-fanen i profilen for bl.a. opplæringsvideoer, kurs, idéer for klasserommet m.m.
  • Du finner alltid tilgang til brukerstøtte (“Support”) nederst i høyre hjørne på skjermen (fra datamaskin).
  • Eget nettsted for brukerstøtte og “community” av brukere
  • YouTube-kanal, med blant annet med opplæringsvideoer for elever. Her kan du velge de mest aktuelle og sende lenke til elevene.
  • Brukergruppe på Facebook: Soundtrap for Education

Denne oversikten er ikke fullstendig – du kan helt sikkert finne nye spennende bruksområder.

  • Enkle opptak. Hvis du bare skal ha et enkelt opptak kan du opprette et mikrofonspor. Etterpå klikker du “Download”, så har du en mp3-fil.

Pil på Downloads-knappen

  • Lage akkompagnement til en sang/låt. Lag en melodi og spill den inn. Legg på nye spor med trommer, bass og andre instrumenter. Man kan bruke ferdige loops, spille inn med tastaturet eller bruke eksternt keyboard.
    Vinnerne av Årets U-trykk 2019 spilte inn pianolyd, enkle trommer, strykere og “kor”-lyder. Deretter tok de opp sin egen sang oppå dette. Klikk her for å høre hva de sendte inn og hvordan det senere låt på prisvinnerkonserten med fullt orkester.
  • Kombinere det digitale og det akustiske. Noen kan spille virtuelle instrumenter i Soundtrap mens andre spiller akustiske instrumenter. Til slutt gjøres opptak av alt og mikses sammen.
  • Komponere heldigitalt. Det er så klart også mulig å lage all musikken i Soundtrap.
  • Lage podkast. Elevene kan lage egen podkast – en episode eller flere. De kan også invitere en gjest inn. Gjesten blir med via en lenke, intervjuer og gjest snakker sammen og samtalen tas opp i Soundtrap.
  • Språkfag. Spill inn tale i språkfag.

Fra din profil kan du gå til “Resources” og så “Lesson ideas” for flere ideer.

Javisst!

Det går helt fint å bruke ferdige looper, men det er jo også moro å lage de selv. Det er enkelt å gjøre i Soundtrap:

  • Velg det segmentet du vil gjøre om til en loop.
  • Klikk “Edit” på selve segmentet.
  • Velg “Add to loop library” på undermenyen som kommer opp.

Nå kan du finne loopen din i Loop Browser og den kan brukes som alle andre looper. Den kan legges til i Loop Browser fra alle dine prosjekter.

Looper kan lages av både MIDI og audio.

Soundtrap kan brukes til å ta opp lyd/musikk/tale via enhetens mikrofon eller en ekstern mikrofon. Lydkvaliteten blir som regel best med en ekstern mikrofon, men det finnes gode eksempler på at datamaskinens mikrofon fint kan brukes.

  1. Logg inn på Soundtrap.com/edu og åpne et nytt prosjekt i studio.
  2. Klikk “Add New Track” og velg “Voice & microphones”
  3. Velg riktig mikrofon
  4. Klikk på knappen for å gjøre en lydtest
  5. Klikk “Start Recording”

Instrukjonsbilder

 

For å unngå feedback: Bruk hodetelefoner ved opptak, eller sørg for at “monitoring” er slått av (“Settings”-menyen).

Se flere detaljer i denne videoen:

EKSEMPEL PÅ OPPSTART:

  1. Skriv sangtekster.
    Bruk videoserien med “Tips om tekst” fra Frida Ånnevik.
  2. Snakk et vers med en rytme som passer teksten.
    Bruk metronomen eller en helt enkel beat for å holde takten (f.eks. fra “Patterns BeatMaker”).
    Gjør et lydopptak når du har en rytme.
  3. Bestem tempo og sett opp prosjektets tempo deretter.
    Tips: Klikk på “Tempo” i studio og klikk en jevn takt i samme tempo som teksten. Slik setter du tempo i prosjektet.
  4. Spill inn tekstrytmen med pianolyd. 
    Dette kan være litt vanskelig og tar noe tid…
    Tips: Sett ned tempo. Du kan sette det opp igjen etterpå.
  5. Sett prosjektet i melodiens toneart. 
    Tips: De fleste elever trenger hjelp til dette…
  6. Bruk “Piano Roll” til å forme rytmen til en melodi.
    Tips: Dupliser sporet først, så har du en kopi å jobbe med. Klikk på de tre prikkene ved spornavnet og velg “Duplicate track” (se bilde nedenfor).
  7. Legg til beats og instrumenter etter eget ønske.

Når du har en skisse av første vers er det tid for å jobbe videre med flere deler.

Denne fremgangsmåten bidrar til at låta tar utgangspunkt i egne musikalske idéer, heller enn muligheter og begrensninger i verktøyet.

Det går selvfølgelig også an å begynne på andre måter.

Slik dupliserer du spor for å ha en kopi:

Mange elver synes det er gøy å bryte rammene – bruke tilfeldighetene – utforske og eksperimentere. Og det kan bli riktig fin musikk av det også! Denne litt rare aktiviteten har vi hatt glede av noen ganger, og kan være et eksempel for å komme i gang. Det kan bli en liten rar lyd, eller skape idéer som kan utvikles til en komposisjon:

Tegn tilfeldige lyder

  1. Åpne et nytt prosjekt
  2. Velg “Play the synth” (oppretter et spor med synthesizer)
  3. Sørg for at “Piano Roll” er valgt og blyant-symbolet
  4. Tegn inn mange tilfeldige toner – spill av – juster – fortsett til du får en spennende lyd

Mer:

  • Zoom inn (knipe) og ut (sperre) på tidslinjen for å se detaljer i grid
  • Juster grid (tannhjul til høyre på tidslinjen)
  • Endre lyd/instrument som spiller
  • Legg på flere spor?
  • Kombinere med lydopptak?
  • Samarbeide (invitere andre inn i prosjektet)
  • Prøv å kvantisere (“quantize”). Dette er som en “rytmisk autokorrektur” – toner flyttes til nærmeste takt (1/1), halve takt (1/2), firedel (1/4) etc. alt etter hva du velger. Blir det feil når du kvantiserer, så kan du alltid bruke angre-knappen og prøve med en annen innstilling eller flytte tonene manuelt i pianorull.
  • Kvantisering fungerer ikke på lydopptak.

Opplever du mye forsinkelse eller at et opptak ikke legger seg der det ble sunget/spilt inn? Forsinkelse (latency) i maskinen kan skyldes en rekke faktorer, som gammel maskin med langsom prosessor eller lite plass for mellomlagring. Men her en noen ting du kan prøve før du går til rektor og ber om 150 nye datamaskiner…

  • Avslutt alle andre programmer.
  • Omstart kan ofte ha en magisk effekt…
  • Bruker du Chrome og har mange utvidelser (apper/extensions) knyttet til nettleseren? Prøv da å slå av disse (du kan fjerne eller bare slå av midlertidig).
  • Reduser lydkvaliteten midlertidig: I “Studio” gå til “Settings”-menyen, velg “Sound quality” og “Low”
  • På enkeltspor: Klikk på de tre prikkene i området til venstre og velg “Freeze track”. Dette frigjør prosessorkraft fram til du redigerer sporet igjen (da blir det “unfreezed”).

Freeze track

Administrasjon i Soundtrap:

Bruk skolelisens!

Forskjellen mellom Soundtrap og Soundtrap EDU (skolelisens) er blant annet at skolelisensen ivaretar elevenes personvern og sikkerhet i samarbeidsfunksjonene. Det er viktig! Du får også et system der du kan administrere elevene, tildele nye passord og mye mer. (Les mer her.)

Vanlig Soundtrap (ikke EDU / skolelisens) har samarbeidsverktøy der man i kan jobbe sammen med hvem som helst i verden. Det er spennende, men ikke forenelig med datasikkerhet i skolen. Derfor har produsentene laget edu-versjoner der samarbeid er avgrenset til å gjelde innenfor skolens registrerte brukere, for å ivareta elevenes trygghet.

Vi vil jo neppe ønske å sette elevene i en posisjon der de utsettes for upassende kontakt over nett – og som lærere ønsker vi ikke å sitte med ansvaret for å ha laget et opplegg som ikke er trygt.

Gå til www.soundtrap.com/edu

Det er mulig å registrere elevene med en “fake” adresse som ikke eksisterer, f.eks. elev1@skolenmin.no – der du bytter ut “skolenmin” med navnet på skolen.

  • Varslinger som sendes til denne adressen vil uansett også komme fra ved innlogging i Soundtrap.
  • Hvis eleven glemmer passordet er de avhengig av at du som lærer setter et nytt passord for dem.

NB: Lærere og kontoeiere må bruke en ekte adresse som er i bruk.

  • I lærerprofilen din, gå til “EDU admin”.
  • Finn eleven og hold musepekeren over elevens navn. Da ser du en grå “blyant” til høyre på linja.
  • Klikk på den og deretter på “Change Password”.

Gå til “Resources” i profilen din. Klikk på “How-To” og “Administration”. Der finner du hjelp til de meste.

Legg til nye elever:

Brukere må registreres med en e-postadresse, f.eks.

  • elevenes skolemail
  • en adresse du som læreren oppretter og administrerer
  • Hvis elevene ikke har mail går det også å bruke en “fake” adresse som ikke eksisterer, f.eks. elev1@skolenmin.no – der du bytter ut “skolenmin” med navnet på skolen.

Man er ikke avhengig av å sjekke mailadressene til elevbrukere. NB: Lærere og kontoeiere må bruke en ekte adresse som er i bruk.

Det mest praktiske vil som regel være å først lage en gruppe for klassen og deretter registrere nye elever. Da slipper man å organisere dette etterpå.

  1. Lag en gruppe for klassen under “My Groups”. Gruppen kan f.eks. hete “Klasse 8A Musikk”.
  2. Gå til “EDU Admin” og velg “+Import users”.
  3. Velg hvordan du vil legge til brukere:
    – Med lenke
    – Med e-post og midlertidig passord
    – Via en LMS
    Velg riktig klasse.
  4. MED LENKE:
    Kopier lenken og gi til elevene.
  5. Eleven registrerer seg med navn, e-post og passord.
  1. Klikk på prosjektet du vil dele.
  2. Velg “Create Assignment”, les på vinduet som kommer opp og klikk videre.
  3. Gå til den den nye “Assignment”-mappen med kopi av prosjektet og velg prosjektet du vil dele ut.
  4. Klikk på de tre prikkene helt til høyre og velg “Share assignment”
  5. Velg delemåte – f.eks. “Share using link” og kopier lenken, som du sender til elevene.

Elevene får en kopi og når de lagrer arbeidet sitt har du som lærer tilgang gjennom “Assignment”-mappen.

  • Hver elev-kopi lagres som et eget prosjekt.
  • Du kan f.eks. redigere og kommentere via samarbeidsfunksjonene.
  1. Gå til “Edu Admin”
  2. Finn brukeren (du kan rulle, søke eller filtrere)
  3. Hold musen over navnet og klikk på blyanten til høyre
Close search
Handlekurv
Back To Top
Search