Kahoot Challenge!
En viktig del av digital didaktikk er å gi elevene opplæring i hvordan de kan bruke andres bilder, musikk, tekster og andre medier uten å bryte norsk lov – altså lov om opphavsrett til åndsverk. Derfor lærer vi å finne medier vi har lov til å dele – og vi lager selvsagt våre egne åndsverk. For et par uker siden hadde 7. trinn en innføring i hva opphavsrett er og nå anvender vi kunnskapen i et kreativt prosjekt. Men samtidig ønsket jeg å repetere kunnskap fra innføringen. Men hvordan gjøre det uten å ta tiden fra det kreative prosjektet? Jeg vil jo ha så lite “forelesning” som mulig i timene mine.
Kahoot Challenge
Jeg har tidligere laget et par opplegg rundt opphavsrett. Disse finner du på Skapia sine nettsider (helt gratis). Det består foreløpig av to deler:
I tillegg er det en side med to Kahoot-quizer.
So far – so good, men her er rosinen i pølsa:
Jeg valgte da å lage en “Challenge” av hver Kahoot. Da kan elevene spille Kahootene alene, de ser hverandres poengsummer og de kan spille igjen og igjen for å forbedre sin egen poengsum. Gjorde de det? Ja! De repeterte og repeterte for å få høy poengsum, med det resultat at kunnskapen satt. De fikk som tidligere nevnt en innføring for noen uker siden, men i dag droppa jeg prating til fordel for elevenes egenaktivitet. Det fungerte fint!
P.S.: Så kan jeg selvfølgelig logge meg inn i Kahoot og se hver enkelt elevs resultater om jeg skulle ønske det.