Improvisere: Enkel melodi med form
kr 69 inkl. MVA
Når elevene skal improvisere, er form et godt virkemiddel for å få det til å låte fint. I dette opplegget bruker vi en ferdig melodi som alle klarer å spille, og så improviserer vi nye melodier med samme struktur. Det låter fint og i tillegg kan vi bruke de som utgangspunkt for å komponere.
Beskrivelse
Nøkkelinformasjon
Å improvisere er å finne løsningen, mens vi utfører den. Det er noe vi alle gjør, hver dag, for eksempel når vi har en samtale og i sosial samhandling. Å improvisere musikk er dermed å lage musikken mens vi spiller den, alene eller sammen med andre. Det er en nyttig og morsom ferdighet som kan brukes til veldig mye, men også en holdning knyttet til at ikke alt vi gjør er best når det er nøye planlagt.
Improvisasjon er også en fin måte å skape ideer, som kan tas vare på og videreutvikles til komponerte musikkstykker.
Men hvordan kan vi improvisere en melodi og få den til å låte logisk og fint? Finnes det noen teknikker? I denne aktiviteten tar vi utgangspunkt i formen til en enkel melodi.
Det er også mulig å bruke melodien alene – eller lage en fremføring med melodien (spilt av alle) og korte improvisasjoner mellom “versene”.
Mål
Elevene lærer:
- å spille en melodi, basert på gehørspill
- en enkel måte å improvisere melodi
- å bruke form til å strukturere musikken
- begrepene form, grunntone og kvint
- samspill
Utstyr
Klokkespill, xylofon, keyboard eller andre enkle melodiinstrumenter.
Opplegget inneholder
Beskrivelse, tips, lydfiler og enkle noter (for læreren).