Skip to content

ADE-treff i Stockholm

Denne helgen har jeg vært på et Nordisk ADE-treff i Stockholm. Det er bare en ting å si: Erfaringsdeling er «gull» i jakten på inspirasjon og utvikling!
egen tegning av meg selv, med noter/musikk som forbindelsen mellom hjerte og hjerne - tekst: Music connects our hearts and minds. I want students to experience how this affects their life - emotions and actions - impressions and expressions

Det var ca. 15 pedagoger fra Finland, Sverige, Danmark og Norge som møttes for å dele erfaringer  – og for å bli utfordret og inspirert. Her er litt av det vi var innom i løpet av noen intense, spennende timer:

#mywhy

Alle deltakerne i ADE-nettverket er pedagoger med en visjon om å bidra til å videreutvikle vår egen praksis, men også didaktikken/skolen på et mer generelt plan i våre respektive land. I det ligger at vi ønsker å bidra i debatten om fremtidens skole, spesielt innen bruk av teknologi. For å utvikle seg er det nyttig å ha en klar visjon om hvorfor vi i det hele tatt driver med undervisning. Vi ble grundig utfordret med spørsmålet: hvorfor?

Mange av oss publiserte svarene våre på sosiale medier, under emneknaggene #mywhy og #ADE2016 En slik #mywhy er selvsagt ikke uforanderlig. Tvert i mot, det er nyttig å komme tilbake til hvorfor-spørsmålet igjen og igjen. Her er min #mywhy akkurat nå:

Music connects our hearts and minds. I want students to experience how this affects their life – emotions and actions – impressions and expressions.

Fortellinger

Historiefortelling er et annet sentralt området knyttet til forandring. Det handler om å dele gode fortellinger som kan bidra til å inspirere hverandre. De må være troverdige og autentiske. For å gjøre fortellingene effektive blir det viktig å finne essensen og formidle denne så tydelig som mulig. Til det brukte vi såkalte «six word stories» og presentasjoner med maks 6 bilder.

Virker ordet «fortellinger» fremmed i denne sammenheng? Vel, i forhold til hvordan vi bruker begrepet på norsk, så syntes jeg det i begynnelsen. Men det dreier seg egentlig å formidle et budskap klart, tydelig og inspirerende. Det er det vi gjør når vi for eksempel veileder en elev diskuterer med en kollega, snakker til hele klassen eller deler en erfaring på et lærermøte – eller holder et innlegg på en TeachMeet.

Six word stories

Det sies at Ernest Hemingway vant et veddemål knyttet til om han kunne skrive en novelle med bare seks ord. Her er historien:

For sale: baby shoes, never worn.

Til tross for begrensingen skrev han en sterk fortelling med kraft til å vekke følelser og refleksjoner. Dette har siden blitt brukt som inspirasjon til å skape gode fortellinger. Det finnes flere nettsteder som er dedikert til “six word stories”. Mine fortellinger på seks ord er ikke laget for å skape litterære verk (“Ydmyk pedagog skriver, neppe noen forfatter…” ;-), men for å finne essensen i noe jeg ønsker formidle. Her er en av dem (samlingen foregikk stort sett på engelsk):

Deliberate use of art, richer learning.

Ewan Mcintosh

Ewan Macintosh er grunnlegger av NoTosh. Han ga oss et inspirerende foredrag om hvordan fri seg fra fastgrodde tankemønster. Kort sagt handlet det om:

  1. Think differently, and change the way you CHOOSE to work.
  2. Sometimes it’s the haystack you need to find, not the needle.
  3. How we learn is as important as what we learn.

Foredraget kan ikke gjengis i noen få linjer her, men en ting som fanget min oppmerksomhet ekstra var hans «definisjon» av å skape nye idéer. Ofte tenker vi på dette bare som å skape noe nytt, men i følge Mcintosh er det fire spørsmål som bør besvares når vi lanserer en ny idé:

  • Hva skal bort?
  • Hva skal vi øke verdien av?
  • Hva skal vi redusere verdien av?
  • Hva skal vi skape nytt?

Min refleksjon gikk umiddelbart til norsk skolepolitikk. Mange er opptatt av alt som må inn i skolen, med det resultat at vi i dag har tidenes fagtrengsel, kombinert med emnetrengsel i hvert enkelt fag. Vi vet alle hva Ludvigsen-utvalget har ment, men det fortsetter å strømme inn sterke meninger om nye ting som «selvfølgelig» må inn i skolen.

(En kommentar som slett ikke var en del av Mcintosh’ foredrag: Et eksempel på det nye som skal inn er koding. Jeg har uttalt meg kritisk til de som roper på koding som et nytt fag, og har nok blitt blitt oppfattet som en litt bakstreversk festbrems. Mcintosh sine fire punkter over går rett inn i kjernen av det jeg har ment, men kanskje ikke klart å formulere tydelig. For øvrig er jeg definitivt tilhenger av at koding bør inn i norsk skole – på et eller annet vis.)

De beste historiene fra Ewan Macintosh får du ved å oppleve ham som foredragsholder, men det er også fint å følge han i sosiale medier.

TeachMeet

Til slutt på samlingen hadde vi en TeachMeet. Noen tilfeldige deltakere ble trukket ut til å dele en erfaring, et tips eller en historie. Dette er alltid moro, og gullkorn ble servert på løpende bånd. Her er to av dem:

Lene Moen presenterte hvordan hun har arbeidet med sommerfugler i et tverrfaglig tema. Lene er drivende dyktig, både didaktisk og til å finne gode løsninger på hvordan man kan bruke iPad i barneskolen.

Noen ganger finner man løsninger som er geniale i sin enkelthet, som ligger snublende nær og er enkle å bruke for alle. Det gjelder bare å komme på det. Torben Hollesen hadde elever i tysk som av ulike grunner ikke turte å snakke i timene. Dette til tross for at de behersket språket glimrende. Han fant følgende løsning:

Elevene fikk oppgaver som skulle løses skriftlig på iPad, men de fikk ikke lov til å bruke tastaturet… Løsningen var å diktere brukt dikteringsfunksjonen på iPad. Her måtte elevene altså snakke inn teksten som skulle leveres skriftlig.

Etter en stund kom neste utfordring: Oppgaven ble gitt som en PDF-fil i Showbie. Denne gang skulle elevene snakke inn svarene med talekommentarer, lagt på PDF-filen. I neste omgang kunne Torben svare med talekommentarer tilbake. Langsomt, men sikkert fikk elevene opparbeidet den selvtilliten som skulle til for å snakke tysk, både med læreren og i klassen.

Jeg hadde håpet å få dele en av mine historier på teachmeeten også, men var ikke en av de tilfeldige som ble trukket ut. Den historien brenner jeg veldig for, så jeg skal nok fortelle en annen gang. Kanskje vi møtes da?

ADE står for Apple Distinguished Educators og er et faglig nettverk for lærere og andre som jobber på ulike nivåer i utdanningssektoren. Det må ikke forveksles med APD og en del andre forkortelser som svirrer rundt. ADE er et rent faglig nettverk, det har ingen ting å gjøre med salg av Apples produkter og det dreier seg heller ikke om å kurse andre. De som er med i nettverket er alle pedagoger og skoleledere og alt vi gjør har til hensikt å videreutvikle undervisning. Vil du vite mer om dette kan du lese Apples informasjon, og hvis du synes det høres spennende ut kan du be om å få bli medlem i en Facebook gruppe for informasjon om ADE i Norge.

Handlekurv
Back To Top
Search