Hvordan kan vi dokumentere og vurdere de utøvende og skapende aktivitetene i musikkfaget? Og kan arbeidet med vurdering samtidig bli gjennomførbart i hverdagen?
Kurset belyser metoder for både dokumentasjon og vurdering som er gjennomførbart i skolehverdagen. Det blir vist eksempler på vurdering gjennom bruk av video og lydopptak av elever i aktivitet.
Kurset er godt egnet som et dagskurs, men kan også holdes over to dager med litt tid i mellom. Deltakerne får da en enkel oppgave som tar utgangspunkt i aktivitet de uansett har planlagt å gjøre i musikkundervisningen. Erfaringene deles og brukes på dag 2.
Dette kurset er kjøpt av en lang rekke kommuner og har vært holdt i forskjellige varianter over 40 ganger rundt om i hele Norge!
Målgruppe:
Alle som underviser i musikk i grunnskolen. Kurset passer spesielt godt for lærere på ungdomstrinnet og mellomtrinnet.
Kursinnhold:
Vurdering av utøvende og skapende kompetanse i musikkfaget.
Vurdering for læring via underveisvurdering, elevens egenvurdering via kriterier og kjennetegn på måloppnåelse.
Dokumentasjon som er gjennomførbar i hverdagen.
Presentasjon av en vurderingsmodell og øvelse i å anvende den.
Eksempler via video- og lydopptak av elever.
Samtale, felles refleksjon og øvelser knyttet til vurdering i musikk.
Sagt om kurset:
"Dette kurset vil endre min praksis! Flott!" (kursdeltaker, Oslo)
"Engasjerende, oppklarende, gode eksempler bygget på erfaring." (kursdeltaker, Oslo)
"Veldig treffsikkert!" (kursdeltaker, Oslo)
"Svært relevant for det jeg gjør! Mange nyttige tips til egen praksis." (kursdeltaker, Oslo)
"Matnyttig og interessant av ein person som også har praktisk bakgrunn og genuin interesse." (kursdeltaker, Trondheim)
"Fin kombinasjon av teori, eksempler og små diskusjoner." (kursdeltaker, Trondheim)
"Godt pedagogisk lagt fram. Mange gode eksempler som jeg tar med meg. Flott!" (kursdeltaker, Trondheim)
"Veldig bra! Strukturert og 'To the point'." (kursdeltaker, Bergen)
"Gode skjema og modeller for praktisk bruk." (kursdeltaker, Bergen)