Lærer: Hva er musikk?
Elever: Musikk er lyd?
L: OK, men betyr det at all lyd er musikk?
E: Ja!
L: Greit. (Slipper nøklene i gulvet....) Var det musikk?
E: Neeei...
L: Hm...så hva mer må til for at lyd skal bli musikk?
E: Det må være litt sånn ... melodi.
L: (Spiller / klapper en rytme på bordet eller gulvet.) Var det musikk, da?
E: Ja!
L: Men var det melodi der?
E: Nei...
L: OK, så det må ikke nødvendigvis være en melodi i musikk?
Slik fortsetter dialogen med spørsmål og svar. Min oppgave er å utfordre elevene ved å komme med motspørsmål som trigger nye refleksjoner. Hvis musikk "må" inneholde rytme, så spiller jeg noen vakre klanger på piano, - uten rytme... Når de mener at "all lyd er musikk" så trekker jeg fram eksempler på lyder som de færreste tenker på som musikk, f.eks. lyden av en bil som kjører forbi. Og her kommer et spennende poeng:
L: (Dunker hånda i gulvet.) Da var vel ikke det heller musikk?
E: Nei, men det kan bli til musikk!
L: Ahh... så om det er musikk kommer an på hvordan lydene er satt sammen?
E: Ja, det må liksom bli noe fint.
L: Bra! Kan det bli noe som ikke er fint også? F.eks. noe stygt?
E: ...?
L: Hva med heavy metal? Det kan være skikkelig kult å høre på, men er det fint? Eller hva er "greia"? Skal det være "fint" eller "stygt"?
Denne delen er morsom! Nå går det opp for noen av barna at "fin" er et vanskelig ord og at musikken ikke trenger å være fin, men kan ha mange andre verdier. Som regel kommer en eller annen på den geniale ting at den som lager musikken må mene noe - eller ville noe. Man kan for eksempel mene å lage musikken glad, trist, stygg, rolig, kul ... eller fin. (Men det finnes mange andre måter å mene noe også.) Og hva da med fuglesang? Kan man egentlig si at fuglene synger musikk? Eller snakker de sammen? Og er det i så fall musikk når vi mennesker snakker sammen? Her blir vi ofte litt svar skyldige, men jeg tenker at refleksjonene er det viktigste.
Av og til kommer vi også inn på at musikken ikke bare gir mening for den som skaper den, men også for den som lytter. Og det kan være to forskjellige meninger... Det bringer oss inn på en ny utfordring: Er lyd musikk hvis ingen opplever den? (Puhh...) På dette punktet begynner det ofte å bli nok og vi lar den siste refleksjonen henge i lufta, mens vi går løs på en praktisk aktivitet!
Postet av : Ingrid Løland
Veldig bra, Eldar. Nyttig og lærerikt. Har hatt mye utbytte av nettstedet ditt på ein liten kombinert skule. Tusen takk.