Publisert 20. oktober 2016

Hvordan påvirker musikk stemning i film?

I dag kom jeg over et tips på sosiale medier: Hvordan påvirker musikk stemning i en film? Danske Stephan Lausten har laget en fin videoserie.

Det er i alt 11 (!) videoer som tar for seg hvert sitt filmklipp. Først kommer filmklippet uten lyd, og så en rekke ulike varianter med forskjellig musikk. Noen av videoene passer bedre enn andre i grunnskolen, og nedenfor har jeg plukket ut et par av de jeg synes fungerer best. Du finner de andre også på YouTube, om du vil se resten.

Jeg har ikke rukket å bruke disse i min egen undervisning enda (det har jeg lyst til), så derfor viser jeg bare til videoene i dette innlegget. Kanskje kommer jeg tilbake med en artikkel fylt med tips etter å ha prøvd de ut i praksis.

Det er uansett ganske åpenbart at videoene kan trigge fine samtaler i klasserommet, og ikke bare i musikkfaget. I digital didaktikk snakker mange om hvor viktig det er at elever skal produsere medier for å oppnå rikere læringsopplevelser. Det må jo innebære at man også lærer mer om multimodalitet - om hvordan ulike uttrykksformer virker sammen (eller mot hverandre) i en sammensatt tekst. I så måte er disse videoene et fint supplement.

Selvfølgelig kan de også komme til nytte i forarbeid til en komposisjonsprosess. Det er ikke så lett å lage akkurat slik musikk som videoene viser, men hva gjør at en musikktype skaper skummel stemning, mens en annen gjør det lyst og lett? Her kan man komme inn på musikalske grunnelementer, som tempo, tonehøyde etc., og hvilken effekt sammensetningen av dise har på oss.

Om du får noen gode idéer eller erfaringer til hva vi kan gjøre med dette i klasserommet, så håper jeg du deler med oss andre i kommentarfeltet nederst på siden!

Her er videoene:

 

 


Legg igjen din kommentar: