Publisert 24. april 2020

Lag egen ringetone med GarageBand eller Soundtrap

Telefon som "spruter" kreative farger

Å la elevene lage egne ringetoner funker fint - både for nybegynnere og for de som har laget mye musikk før. Kreativiteten har ingen grenser!

Og når ringetonen er laget må man selvfølgelig ringe hverandre og slå av en prat - kan det bli bedre? Som alltid må læreren være lærer og ta vare på det sosiale miljøet. Alle må få testet ringetonen sin, for det er ikke like stas for den som ingen ringer til. Hvis vi oppfordrer elevene til å teste ringetonen med hverandre, noe som jo kan være sosialt og hyggelig, så bør vi vel også ta ansvar for at det blir en aktivitet alle får glede av. Ringestaffett? Hviskeleken? Dette finer du ut av med helt vanlige normer for sosial kompetanse.

Telefon som "spruter" kreative farger

Introduksjon:

Aktiviteten kan gjøres med de fleste digitale verktøy, for eksempel:

  • GarageBand - på iPhone eller iPad
  • Soundtrap - for alle plattformer
  • Audacity - for PC eller Mac

(Jeg antar at elevene er godt kjent med hvordan de laster inn og bytter ringetoner. Hvis ikke er svaret kun noen tastetrykk unna på Google.)

GarageBand er gratis og finnes/kan lastes ned til alle som har iPhone eller iPad. En fordel ved  bruke GarageBand på elevens egen telefon er at de da kan dele sangen rett inn som ringetone - ingen overføring av filer.

Soundtrap bør elevene få tilgang til via deg som lærer og Soundtrap for Education. Alle deltakere i Veslefrikk eller U-trykk har gratis tilgang til dette fram til sommeren 2020. I forbindelse med koronakrisen har Soundtrap nå gått ut med utvidet testkonto også for alle andre.

Audacity har jeg nevnt fordi jeg vet en del bruker dette programmet. Dersom elevene ikke har brukt det før, så anbefaler jeg ikke å sette i gang med det i hjemmeskoleperioden.

Husk at det viktige er ikke hvilket verktøy som brukes. Hvis elevene bruker noe fra før, så er det kanskje det beste valget?

Soundtrap logo

Rammer:

  • Det er lurt å holde ringetonen under 30 sekunder.
  • Dere kan for eksempel velge å bruke
    • bare looper, f.eks. for å bli kjent med verktøyet
    • instrumenter i programmet
    • lydopptak (kan redigeres - endre tonehøyde, klipp og lim etc.)
    • en kombinasjon av disse
  • Både GarageBand og Soundtrap kommer med en mengde lyder og looper. Mange elever blir fristet til å bruke for mange elementer (looper, instrumenter og opptak). 20 looper på 30 sekunder kan for eksempel bli i meste laget. Da er det ofte bedre å begrense antall elementer og heller redigere de, klippe og lime, repetere, variere.

Tips til gjennomføring:

  • Frie tøyler eller strenge rammer? Jeg tror du vil se mye fin kreativitet ved å la elevene bruke kreativiteten nokså fritt.
  • Likevel, eller nettopp derfor, er det en god ide å minne om:
    • Maks 30 sekunder (29 for å være sikker)
    • For mange elementer går ofte ut over kvaliteten og kreativiteten
  • Hvis vi var på skolen ville jeg alltid la elevene vise noe til meg og/eller hverandre underveis i prosessen. Da får de idéer av hverandre. Om dette kan gjennomføres i hjemmeskolen kommer helt an på hvilke muligheter dere har for å snakke og dele underveis. Jeg anbefaler sterkt å legge opp til dette hvis det er mulig.
    • Hva med å be alle legge inn en "Visste du at..."-kommentar på læringsplattformen dere bruker?
    • Hva med å be elevene poste et eksempel på hva de lager underveis i arbeidet?
    • Eller legge opp til at alle lager minst to ringetoner, med mulighet for å høre hverandres mellom første og andre runde?
  • Oppfordre elevene til å teste ut innstillinger og redigere lydene de bruker.

Vurdering:

Denne aktiviteten kan gjøres som en introduksjon til verktøyet. Da kan du sette opp kriterier knyttet til å

  • bli kjent med nye funsjoner
  • dele tips og idéer med medelever - f.eks. "Visste du at"-innlegg på læringsplattformen
  • en kort beskrivelse av prosessen som de sender deg
  • den ferdige musikken/ringetonen

Men husk at utforsking ofte blir bedre uten kriterier - de kan komme i neste runde.

Aktiviteten kan også gjøres som en komponeringaktivitet med  elever som kjenner verktøyet fra før. Da vil kriteriene kunne være avhengig av hva dere har gjennomgått fra før, hva du forventer at elevene skal kunne etc. Da er det naturlig å knytte kriteriene mer opp mot kreativiteten og det musikalske innholdet. 

Looper i Soundtrap:

Loopbrowseren i Soundtrap

Looper i GarageBand: