Publisert 1. februar 2017

iPad i musikkundervisning • KURS

iPad

Bruk av iPad har blitt et paradigmeskifte for musikkundervisningen. Elevene kan utforske utforske, skape og fremføre musikk på nye måter, samtidig som vi beholder det beste av det vi allerede gjør.

De nye verktøyene gir oss også mulighet til å utvide dialogen med elevene, og alt i alt endrer lærerrollen seg i en spennende utvikling mot bedre læring.

"Gullet ligger i kombinasjonene!"

Jeg er svært opptatt av at god utvikling består i å kombinere det beste av det nye med det beste av det bestående. Derfor vil for eksempel sang og akustiske instrumenter alltid stå sterkt i undervisningen. Vil du spille gitar, så finn for all del fram en "ekte" gitar. Men hva om du vil spille harpe? Eller celesta? Og kan man bli bedre til å spille gitar ved å bruke iPad, men uten å spille gitar på iPad? Ja, definitivt - det handler om å se muligheter som kreative utviklere over hele verden har lagt fram for oss. 

Apple Distinguished Educator:

Jeg har holdt kurs og foredrag om bruk av iPad i musikkundervisningen i Norge, Finland, Singapore og Australia. I 2015 ble jeg tatt opp som ADE - Apple Distinguished Educator. Dette er et faglig nettverk av pedagoger fra hele verden. For meg er dette en spennende "reise", der jeg årlig treffer spennende pedagoger for å dele erfaringer og lære sammen.

iPad-moduler:

Les om noen av mulighetene nedenfor. Mye spennende? Javisst, og mer finner du i menyen for Online Opplæring. Vi kan avtale en "pakke" bestående av både vanlige kurs og nettbaserte økter. En fleksibel organisering med mange muligheter. Ta kontakt for en uforpliktende prat.

 

iPad i musikkundervisningen - inspirasjonsøkt

Denne modulen er for de som er nysgjerrig på hvordan iPad kan gi store endringer i musikkundervisningen. Noe av det beste er hvordan kreative utviklere den har kommet opp med helt nye innfallsvinkler til det å skape musikk, mye takket være berøringsskjermen. Den gir en direkte "hands-on" opplevelse som både små og store elever mestrer. Apropos mestring, - bare vent til vi kommer inn på tilpasset opplæring. Vi snakker ikke om tangenter og strenger, men om musikkinstrumenter med helt ny "layout". Tro meg, du vil bli inspirert!

iPad - mer enn bare apper

Når man snakker om iPad i musikkundervisning kommer fort spørsmålet "Hvilke apper bruker du?" Vel og bra (se neste modul), men iPad har så mye mer å by på for å skape spennende undervisning. I denne modulen ser vi på alle hovedområdene fra lærerplanen, musisere, komponere og lytte, men også på hvordan iPad kan brukes til å organisere undervisningen for å gi læreren mer rom for å veilede elever individuelt. Tilpasset opplæring står sentralt. Og, joda, vi kommer vel innom noen spennende apper også…

"App-bonanza"

Didaktikk er viktigst, men visst er det moro å utforske apper også! Denne modulen er super for deg som vil utforske litt videre - eller for deg som er på jakt etter noe spesielt. Hvordan styrke undervisningen på (akustisk) gitar med iPad? Det finnes noen glimrende muligheter. Hva med å skrive noter? Såklart! Rytmeøvelser? Ikke noe problem. Gehørtrening? Jepp! Slik kan vi fortsette, men det tar vi på kurset (eller via Online Opplæring).

GarageBand 1-5:

Da iPaden kom i 2010 ble GarageBand fort den store "snakkisen". Målet var å gjøre det enkelt for alle å lage musikk, og det har man klart! De to første modulene (1 og 2) er litt "all round", men på ulike nivåer. De neste (3 og 4) går dypere på enkelte bruksområder. Det er også mulig å blande flere moduler på samme kurs.

GarageBand 1 - "første hus" (en innføring)

Denne modulen får deg raskt i gang med å bruke GarageBand til samspill og komponering. Vi starter fra "scratch" og går rolig framover - skritt for skritt. Midt i blinken for deg som ikke har brukt GarageBand noe særlig før!

GarageBand 2 - "andre hus" (litt videre)

GarageBand er et fantastisk verktøy for undervisningen. Da er det også et godt poeng å utforske mulighetene. I denne modulen går vi gjennom undervisningsopplegg som utnytter verktøyet litt dypere. Det blir både samspill og ulike former for komponering, - noe som bringer oss inn på et superviktig poeng: Hva slags musikk lager elevene med GarageBand? Appens utforming og funksjonalitet innbyr til visse former for musikkproduksjon, men musikkfaget er jo så mye mer. Her er det viktig å tenke helhetlig og vi skal innom ulike musikkformer.

GarageBand 3 - klassisk fokus

I 2016 kom GarageBand med en nyhet som gjør elektronika og loop-basert musikk enkelt for alle å lage. Her dykker vi inn i denne måten å skape musikk på. Det blir garantert dundrende bass og fengende rytmer!

GarageBand 4 - Live Loops

I læreplanen ligger det en klar forventning om at musikkfaget skal inneholde musikalsk mangfold og sjangerbredde. Hva skjer med det når vi tar i bruk teknologi? Erfaring viser at mye dreier seg rundt pop, rock og elektronika, men slik trenger det jo ikke å være! Denne modulen tar utgangspunkt i klassisk musikk og viser eksempler på både samspill og komponering.

Garageband 5 - multimodalitet og fagovergripende kompetanse

Vår tids kommunikasjon kombinerer ulike medieformer. Det er ikke tilfeldig, for vi vet at multimodalitet gir rike opplevelser og dypere læring. Det kan vi utnytte i alle fag. I denne modulen bruker vi GarageBand til å øke opplevelsen knyttet til bilder, tekst og annet læringsinnhold. Elevene får en fagovergripende kompetanse som de kan bruke i presentasjoner, filmer og annet arbeid.

Alle modulene om GarageBand dreier seg om iPad. GarageBand for Mac er et annet program (selv om de "snakker" godt sammen).

eldar

Dette feltet endrer seg raskt og jeg utfordrer meg selv ved å lage nye undervisningsopplegg til elevene mine hele tiden.

Ta kontakt for en prat om flere muligheter.

"Elevene mine har blitt flinkere til å spille gitar etter at vi begynte å bruke iPad, men vi spiller ikke gitar på iPad!"

Nysgjerrig på hvordan? Jeg har skrevet om det i en artikkel for IKT-senteret, eller det kan bli en modul på ditt kurs.