Publisert 29. mars 2020

Fredfulle tanker – impro med Soundtrap

Båt på sjø med Soundtrap logo

Denne aktiviteten handler om å improvisere en rolig melodi i Soundtrap. Du trenger bare tastaturet på datamaskinen og en konto på Soundtrap. Du får tilgang til et ferdig prosjekt her, så er du i gang.

Å improvisere kan være lett og det er en fin inngang til å skape og forme musikk. Alt skjer i øyeblikket. Så er det borte og nye sjanser står klare, - så mange du vil. Alt du trenger å kunne, er å vite forskjell på svart og hvit!

Fredfullt bilde av båt

Oversikt:

Bruker du ikke Soundtrap, men GarageBand? Klikk her.

  1. Åpne Soundtrap-prosjektet
  2. Lagre det til din profil
  3. Lytt til originalen
  4. Demp melodisporet
  5. Finn på din egen melodi
  6. Gjenta igjen og igjen - kos deg med å lage stadig nye melodier

Klikk her for å åpne Soundtrap-prosjektet.

Du må være logget inn i Soundtrap for Education. Alle deltakere i Veslefrikk eller U-trykk har gratis tilgang til dette fram til sommeren 2020. I forbindelse med koronakrisen har Soundtrap nå gått ut med utvidet testkonto også for alle andre.

Soundtrap er et online lydstudio som brukes i nettleseren på alle typer datamaskiner og nettbrett. Det er enkelt å bruke, har god funksjonalitet og har god brukerstøtte. Til undervisning anbefaler jeg sterkt å bruke på Soundtrap for Education. Det sørger for at personvern og sikkerhet for elevene er godt ivaretatt.

Soundtrap logo
Creative Commons lisens: CC BY-NC 4.0

Detaljer:

1. Åpne Soundtrap-prosjektet

Klikk på lenken ovenfor. Merk at du først må ha en konto på Soundtrap for Education.

2. Lagre det til din profil

Når du åpner prosjektet er lagreknappen grå - fordi det ikke er gjort noen endring.

Grå lagreknapp

 

 

Du trenger å gjøre en liten endring for å få lagret prosjektet. Det enkleste er kanskje bare å endre tittel:

  • Klikk på tittelen og gjør en endring, f.eks. et punktum. Trykk "Enter/Retur" på tastaturet.
  • Lagreknappen er nå lilla. Trykk på den for å lagre prosjektet til din konto.

Lagreknapp lilla

 

 

Når du nå går ut av studio vil din egen kopi av prosjektet ligge i din konto.

Slik deler du prosjektet videre til elevene:

  1. Klikk på prosjektet du vil dele.
  2. Velg “Create Assignment”, les på vinduet som kommer opp og klikk videre.
  3. Gå til den den nye “Assignment”-mappen med kopi av prosjektet og velg prosjektet du vil dele.
  4. Klikk på de tre prikkene helt til høyre og velg “Share assignment”.
  5. Velg delemåte – f.eks. “Share using link” og kopier lenken, som du sender til elevene.

Elevene får en kopi og når de lagrer arbeidet sitt har du som lærer tilgang gjennom “Assignment”-mappen.

  • Hver elev-kopi lagres som et eget prosjekt som er delt med deg som lærer.
  • Du kan f.eks. redigere og kommentere via samarbeidsfunksjonene.

Her er Soundtrap sin fyldige forklaring.

3. Lytt på musikken et par ganger

Legg merke til melodien:

  • Den tar pauser - for å gi et rolig preg
  • Den beveger ofte til en nabo-tone
  • Den har både korte og lange toner

4. Demp melodien (spor 2 ovenfra)

Trykk på høyttaler med et kryss ved siden av:

Share assignment-knappen

5. Finn på din egen melodi

  1. Klikk på det runde bildet av tangenter på det øverste sporet
  2. Klikk på "Sustain"
  3. Skift til litt lysere toner (en oktav opp)
Gjøre klart for å spille

Alt passer hvis du bare bruker hvite tangenter. Du kan spille med

  • Tastaturet på datamaskinen
    • Bruk raden med z, x, c v... osv. og raden med q, w, e, r...osv.
  • Mus eller touch-skjerm - spill på de hvite tangentene
  • Eller et midi keyboard

Gode tips:

  • Ikke planlegg - prøve å bare spille og se hva som skjer
  • Tenk: rolig • nabo-toner • både korte og lage toner

Dette er å improvisere. Det trenger du ikke å kunne først - gjør det mange ganger og lytt.

Husk bare hvite tangenter. Hvis du synes en tone ikke passer helt inn, så gå til nabotonen - den passer!

6. Gjenta igjen og igjen - kos deg med å lage stadig nye melodier

  • Øvelse gjør mester.
  • Lag nye melodier, - det er mer lærerikt enn å prøve å finne på en eneste melodi flere ganger.
  • Ikke be elevene ta opp før de har spilt mange, mange - og stadig nye melodier. (Eller ikke be de ta opp i det hele tatt...)

Flere tips:

Hvordan gjør vi dette med elever?
  • Jeg anbefaler at du former denne aktiviteten spesielt for dine elever. Kopier gjerne tekst herfra hvis du vil.
  • Lag gjerne en liten læringsvideo for elevene, der du viser hvordan de får tak i prosjektet og hva de kan gjøre.
  • Legg det inn i den læringsplattformen dere bruker. (Å lede elevene til denne nettsiden fører til distraksjoner.)
  • Test alt på forhånd selv.
Opptak

Låter det fint? Det er så klart mulig å ta opp sin egen melodi. For elevene anbefaler jeg ofte å vente lenge med det. Det fører gjerne til at de stopper å improvisere og blir mer opptatt av å perfeksjonere. Det har jo også en verdi, men de to funker ikke alltid godt sammen. Du bestemmer hva som passer for dere.

Vurdering

Hva med å la dette bli en aktivitet uten vurdering? Eller alternativt en vurderingssituasjon der elevene kan velge denne blant flere mulige alternativer?

For vurdering i skapende musikkarbeid anbefaler jeg Kvalitetsmodellen.

Står du fast?

  • I Soundtrap har du alltid tilgang til hjelpefiler og support nederst til høyre i vinduet.
  • Du finner også mange videoer om bruk av Soundtrap på YouTube.