Publisert 29. mars 2020

Fredfulle tanker – impro med GarageBand

Båt på sjø med Garageband logo

Denne aktiviteten handler om å improvisere en rolig melodi i GarageBand for iPad. Last ned et ferdig prosjekt, og så er du i gang.

Å improvisere kan være lett og det er en fin inngang til å skape og forme musikk. Alt skjer i øyeblikket. Så er det borte og nye sjanser står klare, - så mange du vil. Alt du trenger å kunne, er å vite forskjell på svart og hvit!

Fredfullt bilde av båt

Oversikt:

Bruker du ikke GarageBand, men Soundtrap? Klikk her.

  1. Last ned GarageBand-prosjektet
  2. Åpne filen i GarageBand på iPad
  3. Lytt til originalen
  4. Demp melodisporet
  5. Finn på din egen melodi
  6. Gjenta igjen og igjen - kos deg med å lage stadig nye melodier

Klikk her for å laste ned GarageBand-prosjektet.

Dette er laget for GarageBand på iPad og du må laste det ned med iPad, iPhone eller Mac. (For andre enheter, se tilsvarende aktivitet i Soundtrap.) Filen lastes ned fra Dropbox, men du trenger ikke en konto. Klikk bort bildet som ber deg registrere en konto, velg "Last ned" og  "Direkte nedlasting". Se bildene nedenfor.

GarageBand icon
Creative Commons lisens: CC BY-NC 4.0

Detaljer:

1. Last ned GarageBand-prosjektet

Å dele musikk laget i GarageBand som lydfil er enkelt. Men hvis du vil la andre jobbe videre med musikken på sin enhet er det prosjektfilen vi deler. Også det er enkelt hvis du bruker f.eks. Showbie eller AirDrop. Å dele via en lenke, som her, har imidlertid noen utfordringer. Det er løsbart, men du bør følge instruksjonene nedenfor nøye.

Slik deler du prosjektfilen videre til elevene:

  • Anbefalt: Showbie hvis dere bruker dette fra før.
  • Alternativ 1: AirDrop, men det fungerer bare når dere er inntil ca. 10m fra hverandre og dermed ikke i hjemmeskole. I klasserommet går det fint.
  • Alternativ 2: lenke til en delt fil i Dropbox (mottaker trenger ikke konto). Da kan du bruke
    • denne lenken: https://bit.ly/3aq1iNZ
    • og denne forklarende videoen: https://vimeo.com/401818051
    • Denne fremgangsmåten medfører mange trykk og derfor ikke anbefalt for elever med mindre de kan få veiledning underveis. (Det kan de jo få via video.)

Vær oppmerksom på at mange andre skytjenester faktisk ødelegger filen. Det kan du lese mer om her (for spesielt interesserte): <LENKE>

Bildene nedenfor viser hvordan du laster ned filen til din iPad - følg oppskriften nøye.

Klikk på filen i det siste bildet for å åpne den i GarageBand. Den ligger fremdeles i "Nedlastinger". Du kan flytte den ved å holde inne på filen og velge "Flytt".

Denne videoen viser det samme som bildene:

2. Åpne filen i GarageBand på iPad

  • Du finner 7 spor.
  • På de tre øverste sporene finner du en kort forklaring i spornavnet (til venstre).

3. Lytt på musikken et par ganger

Legg merke til melodien:

  • Den tar pauser - for å gi et rolig preg
  • Den beveger ofte til en nabo-tone
  • Den har både korte og lange toner

4. Demp melodien (spor 2 ovenfra)

Trykk på høyttaler med strek over:

GarageBand - tre spor

5. Finn på din egen melodi

  • Bruk det øverste sporet. (Dobbeltklikk på bildet av instrumentet.)
  • Trykk "play" og spill
  • Alt passer hvis du bare bruker hvite tangenter

Gode tips:

  • Ikke planlegg - prøve å bare spille og se hva som skjer
  • Tenk: rolig • nabo-toner • både korte og lage toner

Dette er å improvisere. Det trenger du ikke å kunne først - gjør det mange ganger og lytt.

Husk bare hvite tangenter. Hvis du synes en tone ikke passer helt inn, så gå til nabotonen - den passer!

6. Gjenta igjen og igjen - kos deg med å lage stadig nye melodier

  • Øvelse gjør mester.
  • Lag nye melodier, - det er mer lærerikt enn å prøve å finne på en eneste melodi flere ganger.
  • Ikke be elevene ta opp før de har spilt mange, mange - og stadig nye melodier. (Eller ikke be de ta opp i det hele tatt...)

Flere tips:

Hvordan gjør vi dette med elever?
  • Jeg anbefaler at du former denne aktiviteten spesielt for dine elever. Kopier gjerne tekst herfra hvis du vil.
  • Lag gjerne en liten læringsvideo for elevene, der du viser hvordan de får tak i prosjektfilen og hva de kan gjøre med den.
  • Legg det inn i den læringsplattformen dere bruker. (Å lede elevene til denne nettsiden fører til distraksjoner.)
  • Test alt på forhånd selv.
Opptak

Låter det fint? Det er så klart mulig å ta opp sin egen melodi. For elevene anbefaler jeg ofte å vente lenge med det. Det fører gjerne til at de stopper å improvisere og blir mer opptatt av å perfeksjonere. Det har jo også en verdi, men de to funker ikke alltid godt sammen. Du bestemmer hva som passer for dere.

Vurdering

Hva med å la dette bli en aktivitet uten vurdering? Eller alternativt en vurderingssituasjon der elevene kan velge denne blant flere mulige alternativer?

For vurdering i skapende musikkarbeid anbefaler jeg Kvalitetsmodellen.

Står du fast?

  • Har du oppgradert til siste versjon av iOS?
  • Har du oppgradert til siste versjon av GarageBand?
  • Du bør ikke mellomlagre filen et annet sted. Det resulterer ofte i feilmeldinger når du senere skal åpne den i GarageBand.
  • Denne filen fungerer bare med iPad, iPhone eller Mac med GarageBand installert. Men jeg har laget den samme aktiviteten for Soundtrap her.