Publisert 28. september 2019

Ep. 2 – Sang

podkast

Denne episoden handler om sang. Trenger vi egentlig å varme opp? Og finnes det tips for å å elevene til å synge rent? Åshild er utdannet sangpedagog og har mange gode tips, mens også Eldar bidrar med noen av sine erfaringer.

Hvilke sanger bruker du i skolen?

Legg inn en kommentar nedenfor om hvilke sanger du har gode erfaringer med å bruke. Skriv også på hvilket klassetrinn det gjelder.

Blant alle som deltar trekker vi en som får et års gratis abonnement på et fritt valgt undervisningsopplegg fra Musikkpedagogikk.no

La oss "crowdsource" en liste av gode sangforslag til ulike klassetrinn!

Podkast bilde

Oppsummering av tips om sang:

Oppvarming:

I en skoletime er det ikke alltid rom for mye oppvarming, men litt øvelser for fokus og tilstedeværelse kan være lurt. Man trenger ikke å snakke mye om teknikk med barn, men ha mest fokus på å gjøre ting.

  • Enkle pusteøvelser.
    Dette handler om å ta en dyp felles pust, samtidig som pusten brukes for å spenne av i muskler. Eksempel: Strekk hender høyt over hodet - dra nedover mens vi sier en kjempelang "yessssssss"
  • Øvelser for å få kroppen i gang, f.eks.:
    Lag en historie og gjør bevegelser som passer til. (Løper på stedet, klatrer i epletreet, strekker oss ut etter et eple, klatrer ned, hopper, løper tilbake, tygger eplet - alt med store bevegelser på stedet.)
  • Herme lyder - gjerne bare enkle ord, bokstaver og talelyder.
    Prøv med ulik stemmebruk, som tydelig eller luftig stemme, myke eller eksplosive lyder, vokaler eller konsonanter.

Intonasjon - dette dreier seg om å treffe toner - synge rent:

Det er fint å jobbe litt med intonasjon, men samtidig ikke fokusere for mye på det alene. Med barn handler det først å fremst om å "justere inn øret" på å lytte nøye til hverandre og om mengdetrening over lang tid. Sangglede og mestringsfølelse hjelper også på intonasjon.

  • Fokusere på å lytte til hverandre mens vi synger.
  • Gi tonen først, f.eks. slik:
    Læreren synger litt av første setning, slik at elevene vet hvor de skal starte.
  • Telle opp - gi en tydelig start.
    Tryggheten ved å begynne på likt gjør det også enklere å treffe riktig tone.
  • Pust med elevene, slik at de også puster riktig.
  • Pass på toneleiet / toneart.
    • Det leiet som passer best for læreren er ikke alltid det beste for barna. På barnetrinnet kan man ofte legge sangen litt lysere. Det er lurt å eksperimentere litt. Samme sang kan synges fra et dypt toneleie og så lysere og lysere. Det kan noen ganger også trekke med de elevene som ikke treffer så godt.
    • Hvis barnas toneleie ikke passer læreren: Lære inn sangen litt mørkere, så det passer for læreren, og deretter legg det lysere.
    • Ofte kan et lysere leie være uvant for barna, selv om det egentlig passer bedre.
  • Øv på å bruke den lyse delen av stemmen.
    I og etter stemmeskiftet kan vi eksperimentere med både den lyse og den mørke delen av stemmen (brystklang og hodeklang). Når elevene venner seg til å veksle, så treffer de bedre.
  • Trene "det indre gehøret":
    Syng en enkel sang. Syng igjen, men denne gang uten ett av ordene. Da kan vi "slå av lyden", men fremdeles synge inni oss. Så dropper vi mer og mer, helt til vi til slutt synger hele sangen inni oss.
  • Fokuser på andre sider av musikken.
    Noen ganger vil intonasjonen bli bedre ved å fokusere på andre ting, - f.eks. rytme og presisjon, styrkegrader (sterkt og svakt), formidling av tekst m.m.

Stemmeskiftet:

Lytt til episode 2 her:

Flere alternativer:

Fant du ikke din foretrukne podkastspiller her? Se flere alternativer for å lytte til "Musikklærer'n" på Anchor.


Postet av : Sigrunn Haugli

Jeg hadde stor suksess i fjor med «9000 byen» av Violet Road. Brukte denne i blanda gruppe 1.-3. klasse. Vi sang den, lagde dans/bevegelser til og kledte oss ut med fotballutstyr. Elevene elska sangen!

Postet av : Eldar

Takk for knallfint tips, Sigrunn!

Legg igjen din kommentar: