skip to Main Content

Filmmusikk og stemninger

I dag kom jeg over et tips på sosiale medier: Hvordan påvirker musikk stemning i en film? Danske Stephan Lausten har laget en fin videoserie.
fra westernfilm - hånd og pistolbelte

Det er i alt 19 (!) videoer som tar for seg hvert sitt filmklipp. Først kommer filmklippet uten lyd, og så en rekke ulike varianter med forskjellig musikk. Noen av videoene passer bedre enn andre i grunnskolen, og nedenfor har jeg plukket ut et par av de jeg synes fungerer. Du finner de andre også på YouTube, om du vil se resten.

Når dette skrives har jeg ikke rukket å bruke disse i min egen undervisning enda (det har jeg lyst til), så derfor viser jeg bare til videoene i dette innlegget. Kanskje kommer jeg tilbake med en artikkel fylt med tips etter å ha prøvd de ut i praksis.

Det er uansett ganske åpenbart at videoene kan trigge fine samtaler i klasserommet, og ikke bare i musikkfaget. I digital didaktikk snakker mange om hvor viktig det er at elever skal produsere medier for å oppnå rikere læringsopplevelser. Det må jo innebære at man også lærer mer om multimodalitet – om hvordan ulike uttrykksformer virker sammen (eller mot hverandre) i en sammensatt tekst. I så måte er disse videoene et fint supplement.

Lag egen filmmusikk

Selvfølgelig kan de også komme til nytte i forarbeid til en komposisjonsprosess. Det er ikke så lett å lage akkurat slik musikk som videoene viser, men hva gjør at en musikktype skaper skummel stemning, mens en annen gjør det lyst og lett? Her kan man komme inn på musikalske grunnelementer, som tempo, tonehøyde etc., og hvilken effekt sammensetningen av disse har på oss.

Får du noen idéer til hva vi kan gjøre med dette i klasserommet?

Se også
Handlekurv
Back To Top
Search