Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

Improvisasjon - enkelt og greit

I dette opplegget beskrives mange enkle improvisasjonsøvelser. De er ikke knyttet til bestemte stiler eller sjangre, og er derfor ikke avhengige av forkunnskaper i musikkteori eller sjangerkunnskap. I øvelsene brukes det andre regler eller rammer for musikk enn noter, og her trenes elevenes evne til å lytte både til seg selv og andre. Opplegget legger vekt på å presentere ideer til veiledning og vurdering.

En bruker Kr. 49.00

Flere brukere:

Inntil 2 brukere på samme skole:
kr. 98.00
Inntil 4 brukere på samme skole:
kr. 147.00
Inntil 6 brukere på samme skole:
kr. 229.00
Flere enn 6 brukere på samme skole


Nøkkelopplysninger:

Anbefalt årstrinn: Alle
Hovedområde: Komponere
Kompetansemål fra Kunnskapsløftet:

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne

(Musisere, etter 2. trinn:)
• improvisere enkle stemmer og rytmer etter gehør

(Komponere, etter 2. trinn:)
• utforske ulike musikalske uttrykk gjennom å improvisere med lyd og bevegelse

(Musisere, etter 4. trinn:)
• imitere og improvisere over enkle rytmer og klanger

(Komponere, etter 4. trinn:)
• eksperimentere med sang, talekor og instrumenter i enkle samspill

(Komponere, etter 7. trinn:)
• improvisere med stemme og instrumenter med utgangspunkt i enkle rytmiske, melodiske og harmoniske mønstre

Forslag til kjennetegn på måloppnåelse:

Måloppnåelse kjennetegnes ved at eleven:
• bidrar med musikalske initiativer i improvisasjon enkeltvis, i gruppe eller hel klasse

• evner å lytte til andre og respondere på andres materiale og ideer

• utnytter musikalske elementer som dynamikk, form, melodi, rytme og tekstur (f.eks. lite-mye) i egen improvisasjon

Utstyr: Instrumenter av ulik art, både melodiske og rytmiske, kroppens instrumenter og sang.
Antatt tidsforbruk: F.eks. 2-6 timer

Tilrettelagt av: Jon Helge Sætre
Antall sider: 7

Varenr./versjon: 113/1.0



Oppdatert 16.11.15


Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map