Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

Tingene på gulvet

Å komponere i store grupper/klasser byr på utfordringer. Her er en enkel aktivitet som vi kan tilpasse for alle aldre og som ikke krever spesielle forkunnskaper fra læreren. Resultatet blir likevel spennende komposisjoner.

Undervisningsopplegget beskriver også muligheter for å utvide aktiviteten med grafisk notasjon for å lage en større gruppekomposisjon.

En bruker Kr. 49.00

Flere brukere:

Inntil 2 brukere på samme skole:
kr. 98.00
Inntil 4 brukere på samme skole:
kr. 147.00
Inntil 6 brukere på samme skole:
kr. 229.00
Flere enn 6 brukere på samme skole


Nøkkelopplysninger:

Anbefalt årstrinn: Alle
Hovedområde: Musisere, Komponere
Kompetansemål fra Kunnskapsløftet:

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

(Musisere, etter 2. trinn:)
bruke stemmen variert i ulike styrkegrader og tonehøyder

(Komponere, etter 2. trinn:)
sette sammen musikalske grunnelementer som klang, rytme, dynamikk og melodiske motiver til små komposisjoner
utforske ulike musikalske uttrykk gjennom å improvisere med lyd […]

(Komponere, etter 4. trinn:)
eksperimentere med […] instrumenter i enkle samspill

(Lytte, etter 4. trinn:)
gjenkjenne og beskrive klang, melodi, rytme, dynamikk, tempo og form

(Musisere, etter 7. trinn:)
oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk, tempo og enkel harmonikk i lytting og musisering

(Komponere, etter 7. trinn:)
lage egne komposisjoner med utgangspunkt i enkle musikalske former og motiver og bruke grafisk notasjon til å lage skisser av komposisjonene

(Komponere, etter 10. trinn:)
notere
egenprodusert musikk ved hjelp av grafisk eller tradisjonell notasjon

Forslag til kjennetegn på måloppnåelse:

Kjennetegn på måloppnåelse vil variere med alderstrinn og etter som hva aktivitetene brukes til, - f.eks. som lydlek, som forarbeid til annen komponering eller som hovedaktivitet.

Forslag for 1.-2. trinn:
Eleven bruker stemmen variert i samspill med andre for å utforske lyd og lage korte improvisasjoner og lydkomposisjoner.
Forslag for 3.-4. trinn:
Eleven bidrar i arbeid med å eksperimentere med lyd og bruker de musikalske grunnelementene til å beskrive lydene.
Forslag for 5.-7. trinn:
Eleven bidrar i arbeid med å lage lydbaserte gruppekomposisjoner og bruker de musikalske grunnelementene til å komponere og beskrive musikken.Eleven har forstått enkle prinsipper for grafisk notasjon og bruker dette til å tegne skisser av lydbaserte gruppekomposisjoner.
Forslag for 8.-10. trinn:
Eleven har forstått enkle prinsipper for grafisk notasjon og bruker dette til å lage grundige grafiske partiturer til lydbaserte gruppekomposisjoner.

Utstyr:
Ulike instrumenter og ting som lager lyd.

Antatt tidsforbruk: Fra 20 minutter (elevene kjenner aktiviteten) til flere timer.
Tilrettelagt av: Jon Helge Sætre og Eldar Skjørten
Antall sider: 7

Varenr./versjon: 112/1.0

Forhåndsvisning:

Oppdatert 16.11.15


Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser: