Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

Improvisasjon og enkelt gitarspill

Elevene lærer to enkle grep på gitar (en finger!) og akkomagnerer med dette en rytmisk melodi spilt på stavspill. Så legger vi til rette for enkel improvisering. Elevene kommer raskt til klingende resultater, og opplegget passer fint som en første innføring i gitarspill. (Heller ikke læreren trenger å kunne spille gitar på forhånd for å bruke dette opplegget!)

En bruker Kr. 49.00

Flere brukere:

Inntil 2 brukere på samme skole:
kr. 98.00
Inntil 4 brukere på samme skole:
kr. 147.00
Inntil 6 brukere på samme skole:
kr. 229.00
Flere enn 6 brukere på samme skole


Nøkkelopplysninger:

Anbefalt årstrinn: 6.-8. trinn (eller eldre)
Hovedområde: <musisere, komponere,="" lytt="">Musisere, Komponere
Kompetansemål fra Kunnskapsløftet:

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne

(Musisere<hovedområde><hovedområde><hovedområde>, etter 7. trinn:)
• beherske enkelt melodispill etter gehør og enkle harmoniske og rytmiske akkompagnement

(Komponere<hovedområde><hovedområde><hovedområde>, etter 7. trinn:)
• improvisere med stemme og instrumenter med utgangspunkt i enkle rytmiske, melodiske og harmoniske mønstre

(Musisere<hovedområde style="font-style: italic;"><hovedområde><hovedområde><hovedområde><hovedområde>, etter 10. trinn:)
• bruke musikkens grunnelementer, symboler for besifring og akkordprogresjoner i spill på instrumenter

(Komponere<hovedområde><hovedområde><hovedområde><hovedområde><hovedområde><hovedområde>, etter 10. trinn:)
• improvisere over et eksisterende musikalsk materiale som inspirasjon for egne komposisjoner

Forslag til kjennetegn på måloppnåelse:

Måloppnåelse etter 7. trinn kjennetegnes ved at:
Eleven kan spille et akkompagnement med to forenklede grep på gitar, med stødig puls og god rytme.
Eleven kan improvisere rytmiske melodier i samspill med andre og former de med elementer som f.eks. repetisjon og høydepunkt.

Måloppnåelse etter 10. trinn kjennetegnes ved at:
Eleven kan bruke besifring til å spille et rytmisk akkompagnement på gitar, med stødig puls og god rytme.
• Eleven kan improvisere videre på melodien med bevisst bruk av formelementer og bruker improvisasjon som utgangspunkt for å lage en melodi.

Vedlegg:

Det følger tre lydfiler med opplegget:
• Impro-gitar_DEMO.mp3
• Impro-gitar_KOMP.mp3
• Impro-gitar_LOOP.mp3

Forarbeid:

Lærer:
Stemme gitarer og gjøre klar instrumenter.

Elever:
Det kan være en fordel å kjenne til notasjon av gitargrep, se "001 Notasjon av grep for gitar".

Utstyr:
Gitarer og stavspill. (Evt. andre instrumenter for melodispill.)
Antatt tidsforbruk: 3-4 timer
Tilrettelagt av: Eldar Skjørten
Antall sider: 9

Varenr./versjon: 111/1.0

Lytteeksempel:

Forhåndsvisning:


Oppdatert 08.11.15


Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs