Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

Komponere en melodi

En "trinn for trinn"-veiledning i hvordan elever kan komponere en melodi ved å lære seg teknikker for å skape, bearbeide og sette sammen motiver. Noen opplever det som en sperre å skulle "finne på noe fint". Teknikkene de lærer setter kreativiteten i et system som gjør at alle kommer frem til et resultat.

En bruker Kr. 49.00

Flere brukere:

Inntil 2 brukere på samme skole:
kr. 98.00
Inntil 4 brukere på samme skole:
kr. 147.00
Inntil 6 brukere på samme skole:
kr. 229.00
Flere enn 6 brukere på samme skole


Nøkkelopplysninger:

Anbefalt årstrinn: 4.-7. trinn
Hovedområde: Komponere
Kompetansemål fra Kunnskapsløftet:

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne

(Komponere, etter 4. trinn:)
• komponere melodier […] til tekster […]

(Musisere, etter 7. trinn:)
• oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, […] tempo i […] musisering
• delta i framføring med sang, spill og dans der egenkomponert musikk og dans inngår

(Komponere, etter 7. trinn:)
• lage egne komposisjoner med utgangspunkt i enkle musikalske former og motiver […]

(Komponere, etter 10. trinn:)
• notere egenprodusert musikk ved hjelp av grafisk eller tradisjonell notasjon

Forslag til kjennetegn på måloppnåelse:

Måloppnåelse etter 4. trinn kjennetegnes ved at elevenbruker en eller flere av de enkleste teknikkene til å komponere en kort melodi med tydelig form.

Måloppnåelse etter 7. trinn kjennetegnes ved at:
Eleven bruker flere ulike teknikker til å bearbeide motiver som settes sammen til en melodi med tydelig form. Eleven gjør bevisste valg knyttet til tempo, rytme, melodi og form.

Måloppnåelse etter 10. trinn kjennetegnes ved at eleven i tillegg bruker enkel notasjon til å nedtegne melodien og kan spille den på selvvalgt instrument.

Forarbeid:

Lærer:
Dele opplegget inn i faser etter behov og skape en progresjon som passer elevene.

Elever:
Må kjenne til begrepet motiv.
Det er en fordel om elevene på forhånd er kjent med instrumentet de bruker for å teste melodien sin. Notekjennskap er ingen forutsetning.

Utstyr:
Skrivesaker og ark.
Et instrument til hver elev/gruppe. Helst klokkespill, stavspill, piano, keyboard eller andre instrumenter der tonene ligger fysisk synlig foran elevene.
Antatt tidsforbruk: Fra 3-4 timer og oppover, avhengig av egne valg.
Tilrettelagt av: Eldar Skjørten
Antall sider: 9

Varenr./versjon: 106/1.3


Forhåndsvisning:

Oppdatert 09.11.15


Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map