Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

Puls og rytme 2

Puls og rytme 2 inneholder to aktiviteter:

Pulsstafett er en enkel lek for å trene på å holde en jevn puls ("holde takten") alene og sammen med andre. På den måten bidrar den til å utvikle en musikalsk ferdighet som er grunnleggende for musisering. Pulsstafett utfordrer også konsentrasjonsevnen og elevene får trening i å være i fokus. Når de mestrer aktiviteten kan man også trekke inn øvelser for å bli kjent med ulike taktarter.

Rytmelotto er en variant av lotto, men med levende "brikker" som framfører en rytme. En eller flere spillere skal finne ut hvilke "brikker" som er like.

En bruker Kr. 49.00

Flere brukere:

Inntil 2 brukere på samme skole:
kr. 98.00
Inntil 4 brukere på samme skole:
kr. 147.00
Inntil 6 brukere på samme skole:
kr. 229.00
Flere enn 6 brukere på samme skole


Nøkkelopplysninger:

PULSSTAFETT

Anbefalt årstrinn: 1.-7. trinn
Hovedområde: Musisere
Kompetansemål fra Kunnskapsløftet:

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne

(Musisere, etter 4. trinn:)
• holde en jevn puls i ulike tempi

Aktiviteten kan brukes til arbeid med puls og taktarter på alle trinn.

Forarbeid med elever:
Leker der elevene opplever og utøver pulsen med hele kroppen, f.eks. bevege seg til musikk med tydelig puls i ulike tempi. Det er en fordel om elevene allerede opplever trygghet i gruppen, slik at det å eksponere seg ikke fjerner for mye fokus fra aktiviteten.
Antatt tidsforbruk: 10-15 minutter jevnlig

RYTMELOTTO

Anbefalt årstrinn: 1.-7. trinn
Hovedområde: Musisere, Lytte
Kompetansemål fra Kunnskapsløftet:

Aktiviteten forholder seg ikke til bestemte kompetansemål direkte, men er en fin og lekende tilnærming til generelt arbeid med rytmer.

Forarbeid med elever:

Leker der elevene opplever og utøver pulsen med hele kroppen, f.eks. bevege seg til musikk med tydelig puls i ulike tempi. Det er en fordel om elevene allerede opplever trygghet i gruppen, slik at det å eksponere seg ikke fjerner for mye fokus fra aktiviteten.

Antatt tidsforbruk: 10-15 minutter eller mer, hver gang aktiviteten brukes.

FELLES FOR BEGGE AKTIVITETENE

Henvisninger:
Se bl.a. Puls og rytme 1 (102) og Klosseleken (105)
Tilrettelagt av: Eldar Skjørten
Antall sider: 6

Varenr./versjon: 103/1.3

Oppdatert 16.11.15


Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map