Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Enkelt gitarspill

I denne artikkelen beskriver jeg noen tips som kan være kjekt å ha i "verktøykassa" ved gitarundervisning på begynnernivå i grunnskolen.


Selv er jeg slett ingen gitarist, men som pedagog har jeg testet ulike tilnærminger. Her skal jeg derfor si litt om hva som har fungert for meg og mine elever. Litt om starten, om forenklede grep, om vurdering m.m. Til slutt i artikkelen lister jeg opp hvilke låter vi bruker. Så håper jeg du bidrar med dine kommentarer og tips i kommentarfeltet nederst i artikkelen. Sammen blir vi bedre!

Begynnelsen

Gitaropplæring kan fort handle veldig mye om fingre som ikke vil plassere seg der de skal. I en klasse med 28 elever blir det sånn ca. 280 fingre på ville veier, - nok til å gjøre den mest erfarne pedagog svett! Da gjelder det å komme raskt til det dette egentlig handler om: musikk.

I starten velger jeg derfor å kombinere gitar med et instrument elevene kjenner fra før. Hos oss er det klokkespill, men sang går selvsagt også an. Jeg starter med at alle lærer en rytmisk melodi på klokkespillet. Det synes elevene er moro! Vi har en lydfil med komp til. Melodien er designet for å være lett å lære på gehør. Den bruker bare 5 toner (pentaton skala) og vi tar bort toner som ikke er i bruk. Samtidig skal vi snart se at den er ekstremt lett å spille gitar til også. Melodien låter slik - her to vers med en improvisasjon i mellom:

(Jeg trodde lenge at jeg hadde laget denne melodien helt selv, inntil noen påpekte at den liknet litt på en annen låt...ja,ja..)

Når elevene såvidt begynner å kunne melodien kommer en øvefase før de kan den godt. Nå legger jeg til gitaren som en variasjon i øvingen. Halve klassen spiller gitar, den andre halve øver klokkespill. De sitter i to halvsirkler, gitarer på benker/stoler og klokkespill på gulvet foran, og de bytter ofte.

Låta er lett å spille med to forenklede grep, som hver bare krever en finger:


Dette grepet låter fint. Men hva skal vi kalle det? Det kllinger som en D11 (pga. D i 4. streng), men kan sees som en begynnelse på å lære C. Derfor har jeg kalt det C.

Senere innfører vi improvisasjon på klokkespillet, med akkompagnement på gitar. Det låter fint, vi kommer raskt til resultat og elevene blir motivert til å spille mer gitar. Lenken nedenfor tar deg til opplegget i sin helhet i nettbutikken, med beskrivelse og lydfiler.



Forenklede grep

Som nevnt er jeg opptatt av at vi skal komme raskt til kllingende resultater og få satt spillingen inn i en musikalsk sammenheng. Da er forenklede grep gode å ha.

Klikk her for å se noen varianter av forenklede grep. Disse kan eventuelt brukes i kombinasjon med "Lappetrikset", som er beskrevet nedenfor.

"Lappetrikset" - et høyst uautorisert gitartips...

Vitsen med "Lappetrikset" er å dempe de tre dypeste strengene. Da blir det lettere å bruke flere forenklede grep, for dermed å komme raskere i gang med flere morsomme sanger. Det finnes jo egentlig ingen reelle snarveier, men for utålmodige nybegnnere - og for tilpasset opplæring i skolen - kan dette være greit av og til. Her ser du "trikset":

.

Digitale verktøy

"Etter at vi begynte å bruke iPad i musikkfaget har elevene blitt flinkere til å spille akustisk gitar, men vi spiller aldri gitar på iPad."
Igjen handler det om å sette øvingen i en motiverende og musikalsk kontekst. Vi bruker app'en iReal Pro til å lage komp av trommer og bass. Elevene kan ha dette "på øret" mens de øver gitar. Det er flere fordeler med dette:

  • Elevene lærer mye om besifring når de lager kompet.
  • Det er motiverende å spille gitar til et komp du har laget selv.
  • Det er lettere å holde fokus på egen øving.
  • Elevene øver to og to, mens lærer går rundt og veileder.
  • Øvingen settes i en musikalsk kontekst.
  • Elevene får hjelp til å holde tempo og flyt.
  • iReal Pro kan bruke til mange andre ting også.

iReal Pro finnes for Mac, iOS og Android.

En annen mulighet er å bruke JamStudio, som er nettleserbasert. Dette verktøyet har en del begrensninger, men kan også lage fine komp i en del sammenhenger.

Om å spille venstrehendt

Hva gjør man med venstrehendte når klassen skal begynne å spille gitar? Kurt Nilsen snudde bare gitaren, uten å endre på strengene. Resultatet er at han spiller alle grep opp-ned. Andre bytter rekkefølge på strengene, slik at det skal bli riktig når du vender gitarhalsen andre veien. Det er en enkel sak, men er det til beste for den venstrehendte? Mange gitarpedagoger mener faktisk at det beste for en venstrehendt er å spille på en gitar for høyrehendte. Det er fordi nybegynneren har størst utfordring i den hånda som tar grepene - altså til vanlig venstre hånd.

.

Vurdering

Til vurdering av gitarspillet bruker jeg Kvalitetsmodellen i ulike varianter. I beskrivelsen på denne siden er et av eksemplene (eksempel 2) knyttet til gitarspill. Da er det fint å ha et knippe sanger med ulik vanskelighetsgrad som elevene kan velge blant.

Egenvurdering er et av tiltakene som forskning peker på øker læringseffekten. Min erfaring er at det også hjelpe elevene med å holde riktig fokus. Når jeg går rundt for å gi veiledning er det veldig nyttig at dialogen tar utgangspunkt i elevens egenvurdering.

Eksemplet til høyre viser en elev som har fylt ut egenvurdering på områdene "Grep" og "Puls/rytme" (blå piler). På forhånd har vi gjennomgått kriteriene for måloppnåelse, dvs. hva de skal prøve å oppnå for at det skal klinge fint. Vi ser at eleven begynner å kunne grepene nokså godt, men sliter med å holde pulsen. Jeg kan veilede eleven i hvordan han kan øve på dette videre. I løpet av neste time vil eleven og jeg se at lengden på pilene endrer seg i retning av økt måloppnåelse, en god motivasjon i seg selv.

Selv bruker jeg et skjema for lærers vurdering. Jeg skal rekke å vurdere mange elever på kort tid og trenger et enkelt system. Kvalitetsmodellen er fin til dette også.

.

Hvis dere har nettbrett tilgjengelig (eller smarttelefoner) er det også enkelt å la elevene ta korte videosnutter av spillingen. Dette kan legges i en "oppgave" til vurdering på f.eks. It's Learning eller Fronter hvis skolen bruker en av disse plattformene. Videoen, med lærerens kommentar, blir da tilgjengelig for elev og foreldre i vurderingsoversikten. Det blir en fin konkretisering for bruk på en utviklingssamtale/halvårsvurdering.

Flere låter

Jeg innledet denne artikkelen med å vise til et opplegg som er lagt opp for den aller første gitarundervisningen med en skoleklasse. Hvor går vi videre derfra? Noen vil lage band, andre har gitar med full klasse. Det finnes mange løsninger, bl.a. avhengig av utstyr, rom og elevnes ferdigheter i gruppearbeid. Men uansett trenger vi låter.

Her er en liste med noen forslag som jeg har brukt og som elevene har satt pris på. Men hvilke låter har du god erfaring med å bruke til begynneropplæring? Kanskje du kan bidra med noen litt nyere låter? Flere sjangrer? Flere lette låter?

(Det er selvsagt ikke nødvendig å spille forenklede grep hvis man klarer fulle grep. Jeg har markert det her for å vise at det er mulig, og det er fint i tilpasset undervisning.)

Låt Toneart Grep Referanse
Impro G Forenklet G, forenklet C Opplegg på Musikkpedagogikk.no
Keep A Knockin' C Forenklet C - forenklet G (evt.forenklet G7) Spilleliste på YouTube (ctrl-klikk for nytt vindu)
Achy Breachy Heart C Forenklet C - forenklet G (evt. forenklet G7) Spilleliste på YouTube (ctrl-klikk for nytt vindu)
Keep A Knockin' D D - A7 Spilleliste på YouTube (ctrl-klikk for nytt vindu)
Achy Breachy Heart D D - A7 Spilleliste på YouTube (ctrl-klikk for nytt vindu)
Don't Worry - Be Happy D D - forenklet Em - forenklet G Spilleliste på YouTube (ctrl-klikk for nytt vindu)
Hound Dog D D - forenklet G7 (eller G) - A7 Spilleliste på YouTube (ctrl-klikk for nytt vindu)
Haba Haba (Stella Mwangi) G Forenklet G - forenklet C - D Arrangement på Musikkpedagogikk.no
4 chord songs (ref. Axis Of Awesome) G G - D - Em - C (alle forenklet, unntatt D) Spilleliste på YouTube (ctrl-klikk for nytt vindu)
Yellow Submarine D A7 - D - Em Spilleliste på YouTube (ctrl-klikk for nytt vindu)
Da Doo Ron Ron D D - forenklet G - A7 Spilleliste på YouTube (ctrl-klikk for nytt vindu)

Vel...

Håper dette var til nytte eller inspirasjon? Jeg oppfordrer deg sterkt til å dele tips for låtforslag i kommentarfeltet nedenfor!


Dersom du mener disse artiklene er nyttige kan du gjerne kommentere nedenfor, det motiverer meg til å skrive mer. Jeg setter også stor pris på om du deler artikler med andre - se symbolene nederst i artikkelen.

Jeg tilbyr opplæring basert på undervisningserfaring på en rekke områder. Se kurssiden eller ta kontakt. Opplæring kan gis der du jobber, i kommunen eller på nett via en online kursløsning.


blog comments powered by Disqus
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg