Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Lag en YouTube-kanal

YouTube er en flott ressurs for undervisningen. Du får enda mye mer igjen hvis du oppretter en egen kanal. Her ser du hvordan!


YouTube er for tiden verdens nest største søkemotor, etter Google. (Og Google eier YouTube...) Men det innebærer også at dette er en fantastisk kanal for læring. Enten du ønsker å lære å lage en nettside eller synge en sang - sjansen for at noen har laget en video med akkurat det du trenger er stor.

Selv skulle jeg akkurat til å lage en video om hvordan du kan lage din egen kanal, men det slapp jeg - for på YouTube-kanalen til Digital Heads finnes det gode videoer allerede!

Mer om det nederst i artikkelen, men først:

Hva skal vi egen kanal - kan vi ikke bare se på det som er der allerede?

Det er mange fordeler med å ha en egen kanal - her er to eksempler:

1) Samle videoer i spillelister

Ved å ha en egen kanal er det lett å samle aktuelle videoer på et sted der både du og elevene finner tilbake uten å lete. Du kan lage egne spillelister basert på faglige emner, høytider (musikk til jul etc.), spesielle prosjekter, musikk dere skal spille i timene - eller hva som helst...

Elevene mine vet at hver gang jeg nevner ordet video, eller vi ser på en i musikktimen, så finner de tilbake til den på vår skoles YouTube-kanal for musikkfaget. Enkelt og greit.

Her er et eksempel på en spilleliste vi bruker når vi holder på med norsk folkedans og Halling.

(Artikkelen fortsetter under videoene.)

Hallgrim Hansegård er med i timen - så ofte vi vil!

Halgrim Hansegård har laget flotte instruksjonsvideoer i halling / lausdans. Jeg har plukket ut noen av de som er mest relevante for oss og samlet i en spilleliste. Så ser vi litt i musikktimen, danser, ser en gang til og danser mer. Senere kan elevene velge å se mer hjemme, og det er det faktisk mange som gjør. Det er enkelt, for som vanlig finner de alt på skolens YouTube-kanal. YouTube er en av deres faste arenaer.

Vi har andre samlinger/spillelister også, opprettet til ulike anledninger.

2) Legge ut egne videoer

Når vi vil kan vi også lage egne videoer, for eksempel instruksjonsvideo til forskjellig bruk. Noen av disse er lagt som "ikke oppført" ("unlisted") slik at man må ha en bestemt lenke for å se de. Se mer om dette under "Hvem vil du dele med?" lenger ned.

I mitt tilfelle har jeg en egen kanal for Musikkpedagogikk.no, så de fleste videoer jeg lager havner der. Du kan følge kanalen min hvis du ønsker å se når jeg legger ut nye videoer. Det gjøres ved å klikke på "Abonner" på Youtube, eller på knappen i venstremargen på denne siden.

Hvem vil du dele med?

Det er viktig å forstå de ulike innstillingene for personvern når du legger ut videoer:

  • Offentlig / Public: Alle kan søke opp og se videoen.
  • Ikke oppført / Unlisted: Bare de som har lenken kan se videoen. Du kan med andre ord legge ut en video som "Ikke oppført", kopiere lenken og dele med de du vil (eller legge den på skolens læringsplatform). Dermed vil bare de som har tingang til lenken kunne se den. (De kan spre den videre hvis de vil.)
  • Privat / Private: Videoen kommer ikke opp i søk og kan bare sees av deg. (Du kan dele den med andre hvis de bruker Google+.)

YouTube-kanal vs. læringsplatform?

Så hvorfor ikke heller dele videoer på Fronter, It's Learning eller andre såkalte læringsplatformer som brukes til skolearbeidet?

Tja, det blir kanskje et spørsmål og smak og behag? Men noen av grunnene til at jeg velger YouTube er:

  • YouTube er en plattform elevene (og jeg) er innom stadig vekk og kjenner godt.
  • Ved å bruke denne til fornufting læring håper jeg å bidra med god modellering mht bruk av digitale medier.
  • Elevene trenger ikke logge seg inn for å finne innholdet jeg vil de skal bruke. Ingen problemer med elever som har mistet passord etc.
  • Fungerer godt på alle skjermstørrelser.
  • Innholdet tilpasses båndbredden på nettilgangen.
  • Hvis jeg vil kan jeg bygge inn videoene i alle andre løsninger som vi bruker.

Og ikke minst:

  • YouTube er enklere.
  • YouTube ER en læringsplattform, uendelig mye større enn de andre...

Til syvende og sist velger du selvfølgelig den plattformen som passer for deg og dine elever.

Hvordan lage din egen kanal - eller skolens kanal

Nedenfor ser du en grei video som forklarer akkurat det. Du finner flere på kanalen til Digital Heads.


Dersom du mener disse artiklene er nyttige kan du gjerne kommentere nedenfor, det motiverer meg til å skrive mer. Jeg setter også stor pris på om du deler artikler med andre - se symbolene nederst i artikkelen.

Jeg tilbyr opplæring basert på undervisningserfaring på en rekke områder. Se kurssiden eller ta kontakt. Opplæring kan gis der du jobber, i kommunen eller på nett via en online kursløsning.


blog comments powered by Disqus
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map

© Musikkpedagogikk.no 2012 Materialet er vernet etter åndsverkloven.
Uten uttrykkelig samtykke er eksemplarfremstilling bare tillatt når det er hjemlet i lov eller avtale med Kopinor.

Utviklet av Imaker as