Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Utgangspunkt for iPad-prosjektet

Møtet med app'en SoundPrism var det som for alvor fikk meg til å tro at iPad i musikkfaget ville bli mer enn en "hype".


På Eiksmarka skole har vi lenge forsøkt å bruke PC også i musikkfaget, men det ble vel egentlig ikke alvor før Kunnskapsløftet kom i 2006. Moroa begynte da vi oppdaget gleden ved loopbasert komponering. Vel å merke med programvare som gir mulighet for å jobbe kreativt med loopene - i kombinasjon med et stort og variert lydbibliotek.

Riktignok opplevde vi en rekke problemer knyttet til implementering av programvaren i kommunens sentrale IKT-løsning, men både elevene og jeg var enige om at mulighetene var så givende at vi var villige til å tåle en lang rekke tekniske problemer på veien. Vi fikk superfornøyde elever, åpenbar kompetanseheving og mange flotte elevprodukter som ble sendt hjem - men også en lærer som reflekterte over ulempene ved å ta i bruk teknologi før den var ferdig implementert i en brukervennlig løsning.

SoundPrism

Første gang jeg prøvde applikasjonen SoundPrism på en iPhone ble jeg fasinert av det enkle og intuitive på den ene siden og de musikalske mulighetene på den andre siden. Utvikleren har på kreativt vis funnet en ny innfallsvinkel til en musikalsk skapende prosess. I stedet for å etterape tradisjonelle instrumenter har de utnyttet de særegne mulighetene som ligger i teknologien.

Jeg tror vi bare har sett begynnelsen på dette. På samme måte som synthesizeren på 80-tallet endret både musikken og måten vi forholdt oss til musikkinstrumenter og musikalsk skaping, så vil dagens teknologi kunne forandre vår pedagogiske tilnærming til musikk på flere områder. Tiden vil vise om jeg har rett og iPad-prosjektet på Eiksmarka skole har til hensikt å undersøke dette landskapet.

Berøringsteknologi

Med lanseringen av berøringsteknologi på populære forbrukerenheter som iPhone og senere iPad har det åpnet seg andre muligheter for bruk av digitale verktøy. Kreative utviklermiljøer tilbyr dermed stadig nye, intuitive innfallsvinkler til å arbeide med musikk.

Berøringsskjermen og den taktile tilnærmingen gir en nærhet til materialet som man ikke får ved bruk av tradisjonell skjerm og mus. Det gir også muligheter for flere samtidige klikk og bevegelser på skjermen og åpner for helt andre instrumenter enn det som lages for mus-basert programvare.

Dette er ikke det samme som, og skal ikke erstatte spilling på akustiske instrumenter. Men det gir andre muligheter som kan supplere den tradisjonelle musikkpedagogikken.

Ressursbruk

På den administrative siden er det også flere egenskaper som gjør at dette bør undersøkes som verktøy i skolen. Det handler bl.a. om:

  • rask oppstart
  • mobilitet
  • enkel synkronisering
  • overkommelige priser på utstyr og applikasjoner.

I beste fall kan altså en større del av ressursene (tid, økonomi og administrasjon) brukes til undervisning og læring.

Skolen må på banen

Det er grunn til å tro at kombinasjonen av administrasjon, digitale løsninger, taktile bruksmåter og nye intuitive presentasjonsformer gir pedagogiske muligheter som bør utforskes systematisk.

Samtidig bør skoler og utdanningsmiljøer være "på banen", formidle våre behov og erfaringer og delta med kompetanse når denne type verktøy utvikles og presenteres for undervisningsbruk.


Dersom du mener disse artiklene er nyttige kan du gjerne kommentere nedenfor, det motiverer meg til å skrive mer. Jeg setter også stor pris på om du deler artikler med andre - se symbolene nederst i artikkelen.

Jeg tilbyr opplæring basert på undervisningserfaring på en rekke områder. Se kurssiden eller ta kontakt. Opplæring kan gis der du jobber, i kommunen eller på nett via en online kursløsning.


blog comments powered by Disqus
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden: