Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Logg uke 41

Første oppstart med elever - eksperimentere!


Det er aller første oppstart med elevene. Jeg har bestemt meg for å begynne på 7. trinn. Tre grupper á 28 elever skal holde på 90 minutter hver.

Følgende apps er gjort klare i tre mapper:

Spille:

  • SoundPrism
  • Seline HD
  • Bebot
  • Pulsate
  • MadPad HD
  • Garageband
  • Virtuoso

Loop-verktøy:

  • BeatWave
  • Loopseque

Lydlek:

  • Soundrop (pro-versjon kjøpt "in app")
  • SoundyThingie

Jeg hadde bestemt meg for å bruke første time til bare å slippe elevene løs, uten styring. La de leke, hoppe fra app til app som de ville - og se hva som skjer. Og elevene grep begjerlig sjansen! Som ventet hoppet de fra app til app. Det er naturlig. Man vil orientere seg, stopper opp litt ved ting som virker spennende og hopper umiddelbart videre hvis man møter en utfordring. Det er likevel grunn til å tro at de får et utbytte ved nettopp å orientere seg.

I denne rasende farten fra app til app skjer det også ting jeg ikke hadde tenkt på. Det tok f.eks. ikke lang tid før demolåta i Garageband var slettet på flere enheter. Ikke noe stort problem, men den er jo fin å ha der for neste bruker. Heldigvis kan vi lett få den tilbake ved å gjenopprette fra sikkerhetskopi.

Opplegg for timen:

  1. Innledning om at vi setter i gang et prosjekt. Kort om hva et utviklingsprosjekt innebærer for både elever og lærere.
  2. Kort introduksjon om bruk av iPad
    - slå på og av
    - om klikk og sveip
    - om hva som skjer når man snur enheten
    - bytte mellom programmer + avslutte programmer
  3. Fri lek og utforsking
  4. Kort introduksjon til Evernote, der elevene fyller inn hvem de jobber sammen med og hvilken enhet de bruker. Notatet skrives i en delt notatbok som synkroniseres til meg.

Senere kommer elevene til å skrive en liten logg til prosjektet etter timene. I dag var det bare å glemme dette. Mer enn nok bare å komme i gang...

De første erfaringene:

Ikke overaskende er det to app'er som tiltrekker stor oppmerksomhet: SoundyThingie og Soundrop. BeatWave kommer som en god nummer tre. Elevene tester ut de visuelle mulighetene til å tegne og lage figurer (BeatWave og SoundyThingie) og de prøver med alle midler å sperre tonedråper inne i Soundrop. Det er påfallende hvordan det visuelle styrer leken langt mer enn de auditive inntrykkene. Det kan bli interessant å se om dette endrer seg mer mot auditiv lek dersom de får mulighet til å leke med verktøyet ofte nok...

Til slutt åpner elevene Evernote. De skal skrive inn hvem de jobber sammen med og hvilken iPad de har. Det er selvsagt jeg som har laget gruppedelingen, men jeg bruker dette som en kort intro til å skrive og synke i Evernote. Det fungerer fint, selv om det tar litt tid.

Jeg lærte også at:

  • Vi trenger skjermkluter til å tørke av skjermen etter bruk.
  • Vi har ikke 1:1-løsning. Det innebærer mange brukere på hver iPad. Dermed er det viktig med gode rutiner for at elevene går ut av alle app'er slik at enheten er klar for neste bruker.
  • I noen tilfeller må de også "nullstille" app'en. Eksempel: SoundyThingie kommer opp slik man sist lukket den. Dersom det er med masse lyd og "tegninger" mister neste bruker opplevelsen av å starte fra scratch og oppdage verktøyet på egenhånd.
  • De bør også alltid bli gjort oppmerksom på at andre brukere kan se/høre det de evt. lagrer på iPaden, særlig når det også er bruk av bilder/video. (F.eks. MadPad.) Dersom de ikke ønsker at andre skal få tilgang til dette må de slette det før timen er over. Synd, men inntil vi har på plass en egnet lagringsløsning må det være slik.

Etter bruk første dagen la vi enhetene i stabler på 5-6 stk. Dagen etter var to av de helt tomme for strøm. Jeg vet ikke hva det skyldtes. Kan det hende at de ikke bør lagres oppå hverandre? Neste dag lagret vi de stående som bøker i en bokhylle. Siden det har problemet ikke kommet tilbake. Noen som vet noe om dette? Skriv gjerne en kommentar nedenfor.


Dersom du mener disse artiklene er nyttige kan du gjerne kommentere nedenfor, det motiverer meg til å skrive mer. Jeg setter også stor pris på om du deler artikler med andre - se symbolene nederst i artikkelen.

Jeg tilbyr opplæring basert på undervisningserfaring på en rekke områder. Se kurssiden eller ta kontakt. Opplæring kan gis der du jobber, i kommunen eller på nett via en online kursløsning.


blog comments powered by Disqus
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0