Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Hvorfor iPad?

Poenget med dette prosjektet handler først og fremst om utvikling av elevkompetanse i grunnskolefaget musikk. Valg av iPad som verktøy er underordnet og det er viktig for oss å se lenger enn det som lett kan forveksles med en "hype".


Digitale verktøy gir andre muligheter enn akustiske instrumenter. Ved bruk av digitale aplikasjoner opplever man ofte at lyden/instrumentene låter fint fra første øyeblikk. Man kan dermed gå rett på komposisjonsprosessen, uten å ta veien om den vanskelige og langvarige øveprosessen for å få instrumentene til å klinge godt. Det gir andre pedagogiske muligheter i utvikling av skapende kompetanse.

I andre tilfeller kan digitale verktøy brukes til utøvelse. Her gir iPadens store berøringsskjerm og den taktile tilnærmingen, en nærhet til materialet som man ikke får ved bruk av tradisjonell skjerm og mus. Dette er ikke det samme som, og vil ikke erstatte spill på akustiske instrumenter, men det gir et verdifullt supplement til tradisjonelle instrumenter.

I tillegg synes iPad å tiltrekke seg kreative utviklermiljøer. Som en følge av dette ser vi stadig flere app'er som presenterer musikk og musikalsk skaping med nye, intuitive tilnærminger.

Det er grunn til å tro at kombinasjonen av digitale muligheter, taktile bruksmåter og nye intuitive presentasjonsformer gir pedagogiske muligheter som bør utforskes systematisk.

På den administrative siden er det også flere egenskaper som i kombinasjon gjør at nettbrett bør undersøkes som verktøy i skolen, f.eks.

  • rask oppstart
  • mobilitet
  • enkel synkronisering
  • overkommelige priser på utstyr og applikasjoner.

I beste fall kan dette medføre at en større del av ressursene (tid, økonomi og administrasjon) kan brukes til undervisning og læring.

Et siste poeng for oss er at vi som utdanningsmiljø bør være på "banen", formidle våre behov og erfaringer og delta med kompetanse når denne type verktøy utvikles og presenteres for skolene.


Dersom du mener disse artiklene er nyttige kan du gjerne kommentere nedenfor, det motiverer meg til å skrive mer. Jeg setter også stor pris på om du deler artikler med andre - se symbolene nederst i artikkelen.

Jeg tilbyr opplæring basert på undervisningserfaring på en rekke områder. Se kurssiden eller ta kontakt. Opplæring kan gis der du jobber, i kommunen eller på nett via en online kursløsning.


blog comments powered by Disqus
Del på:
Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map

© Musikkpedagogikk.no 2012 Materialet er ver